Afbraak bibliotheek Assen onacceptabel

15 juni 2011

Afbraak bibliotheek Assen onacceptabel

Het college wil enkele honderdduizenden euro's bezuinigen op de bibliotheek in Assen en wil om dit te bereiken o.a. alle wijkfilialen sluiten. Er blijft 1 filiaal open, in de Nieuwe Kolk, en daarnaast een aanbod richting de scholen. Voor de SP is dit onacceptabel.

Peelo, Marsdijk, Assen-Oost en Kloosterveen komen, als het aan het college ligt, op korte termijn zonder een bibliotheekfiliaal te zitten. Dit terwijl de bezoekersaantallen elk jaar alleen maar toenemen, en heel veel mensen gebruik maken van de voorzieningen, activiteiten en ander aanbod.

Om een voorbeeld te noemen: Kloosterveen had nooit een fatsoenlijke voorziening, alleen een servicepunt. Hier werd ook erg weinig gebruik van gemaakt (ca 5000 uitleningen per jaar). De SP heeft actie voor een goed filiaal gevoerd, met succes: er is sinds dit jaar een vestiging geopend en in de eerste 3 maanden zijn er al 20.000 uitleningen geweest.

Dit zal allemaal verdwijnen. Volgens de SP bezuinigt het college de bibliotheek kapot en gaat dit ten koste van de wijken en inwoners. De SP laat het hier dan ook niet bij zitten en komt in actie. Plannen hiervoor worden, samen met andere partijen en organisaties, uitgewerkt. Meer informatie volgt. Wilt u meedenken en doen? Neem contact op met de SP: j.broekema@assen.nl of 06-46460290.