SP stemt tegen voortgangsnota

20 mei 2011

SP stemt tegen voortgangsnota

De SP fractie heeft afgelopen donderdag tegen de voortgangsnota gestemd. De enorme aandacht en investeringen in beton en steen staan in schril contrast met de keiharde bezuinigingen op sociaal terrein.

Het college bezuinigt veel en hard op het armoedebeleid, op de bibliotheek, het ICO, zorg en welzijn. Daarnaast komen er nog grote bezuinigingen aan. Ook vanuit Den Haag. Een voorbeeld is het desastreuze bestuursakkoord met grote negatieve gevolgen voor bijvoorbeeld de WSW. Aan de andere kant wil het college vrolijk doorgaan met miljoenen investeringen in steen en beton. De Blauwe As, bootjes in het kanaal, een wielerbaan, een grootschalig milieu educatief centrum in het Asserbos.

SP fractievoorzitter Jan Broekema: "Wij hebben een heel andere visie welke richting het op moet. Vinden de investeringen en bezuinigingen van dit college verkeerd uitpakken. De balans is totaal zoek. Het college breekt bestaande voorzieningen op sociaal gebied, in de wijken en buurten af maar blijft aan de andere kant miljoenen uitgeven aan stenen prestigeprojecten."

Om die reden heeft de SP de voortgangsnota dan ook niet gesteund. Ook stemde de fractie tegen de realisatie van de wielerbaan en het milieu educatief centrum.

Het voorstel voor het openluchtzwembad is mede op verzoek van de SP aangepast. Het college gaat de plannen uitwerken, concreet maken waarin ook harde afspraken over de betaalbaarheid van het kaartje, toegankelijkheid voor Assenaren en de inrichting van het zwembad staan. Wanneer het contract rond is moet de raad zich hierover uitspreken.