Meerderheid tegen collegeplan voor beweegbare brug

1 april 2011

Meerderheid tegen collegeplan voor beweegbare brug

De gemeenteraad vergaderde 31 maart jl. over het bevaarbaar maken van het kanaal, en de keuze voor een vaste of beweegbare brug over de industrieweg en plannen voor toekomstige woningbouw aan de Havenkade.

De SP heeft altijd tegen de plannen voor het bevaarbaar maken van de vaart gestemd. Hier zijn en blijven we op tegen. We hebben ons best gedaan om de andere fracties te overtuigen van onze ideeën en plannen, maar dit is helaas niet gelukt. Het kanaal wordt bevaarbaar, en de SP zal dan ook vanaf nu kijken hoe dit, volgens ons, voor Assen op de beste manier kan worden uitgevoerd.

Nu stelde het college voor om een beweegbare brug over de Industrieweg te leggen, en te kiezen voor hoog water in het havenkade gebied. De SP is hier op tegen. De FlorijnAs, waar dit project een onderdeel van is, gaat om het beter bereikbaar maken van de stad. Daar horen dan dus geen onnodige obstakels in thuis. Door te kiezen voor een beweegbare brug die zeer regelmatig open moet om plezierjachten te laten passeren komt dit de bereikbaarheid van het verkeer, openbaar vervoer en hulpdiensten niet ten goede. Bovendien was een vaste brug de wens van een overgrote meerderheid van de Assenaren die hebben meegedacht en gesproken over de plannen. Daarnaast zijn verdere gebiedsontwikkelingen in het havenkade gebied heel goed mogelijk met de vaste variant.

De SP stemde dus tegen het collegevoorstel, en een nipte meerderheid (16 tegen, 14 voor) verwees de plannen naar de prullenbak. Het college moet nu met een nieuw voorstel komen, waar een beweegbare brug geen onderdeel meer van uitmaakt.