SP stelt samen met gehele oppositie vragen over daklozenopvang

11 februari 2011

SP stelt samen met gehele oppositie vragen over daklozenopvang

(UPDATE: artikel in DvhN 12-02-2011 toegevoegd, klik HIER)

Het college heeft in oktober vorig jaar tijdens een spoeddebat toegezegd de raad te informeren over afspraken die met het Leger des Heils worden gemaakt over de daklozenopvang aan de Reest. Tot op heden heeft het college nog niets hierover gecommuniceerd, en de SP wil weten hoe het hiermee staat.

SP fractievoorzitter Jan Broekema:

"We zijn nu in februari 2011, zo’n 3,5 maand na het 1e debat. We hebben opnieuw een debat gehad over de daklozenopvang en de actieve informatieplicht van het college. Dit specifieke onderwerp is daar niet ter sprake gekomen, maar het is ons wel overduidelijk geworden dat wat dit dossier betreft alle communicatie zeer moeizaam verloopt. En dan drukken we het nog zachtjes uit. Komt er nog een keer bij dat volgens enkele raadsfracties in Assen de gemeenteraad ook een “haalplicht” heeft. We hebben het nog steeds niet kunnen vinden in de gemeentewet, maar het is helaas bij dit college blijkbaar nodig om hier als raadslid steeds achteraan te moeten gaan. Omdat wij tot op heden nog niks van het college gehoord hebben, en er vanuit gingen dat er na 3,5 maand wel enige duidelijkheid zou zijn over deze toezegging, komen we met deze vragen."

Ook willen de fracties weten hoe de buurt is en wordt betrokken en geïnformeerd over de afspraken, want ook voor hen is veel nog steeds onduidelijk, zo heeft de SP vernomen. Daarnaast willen de fracties inzage in de communicatieplannen en willen ze dat het college de raad minimaal om de maand gaat informeren over alle acties, afspraken, veranderingen, vorderingen etc die met de daklozenopvang aan de Reest en de zwerfjongerenopvang aan de Treubstraat te maken hebben.

De SP vindt het van groot belang dat er op een zorgvuldige manier een daklozenopvang en zwerfjongerenopvang in Assen komt. Omdat wij van mening zijn dat het college dit tot op heden totaal verkeerd heeft aangepakt en blijft doen, zitten wij er bovenop en zullen dit ook blijven doen.