SP wil spoeddebat over krantenartikel DvhN inzake daklozenopvang Reest

22 januari 2011

SP wil spoeddebat over krantenartikel DvhN inzake daklozenopvang Reest

Het Dagblad van het Noorden publiceerde vandaag een artikel in de krant waarin ze aangaven inzicht te hebben in geheime documenten over de door het college gemaakte keuze voor een daklozenopvang aan de Reest in Assen.
Hieruit zou blijken dat er een negatief ambtelijk advies lag over de locatie aan de Reest en dat er door bv de gemeente Aa en Hunze is aangeboden mee te helpen zoeken naar een geschikte locatie. De raad is hierover nooit geïnformeerd, sterker nog, er is ontkend dat er goede alternatieve locaties in beeld waren en er is aangegeven dat na onderzoek de Reest als geschikte locatie naar boven kwam. Dit terwijl dit dus niet het geval is. De SP heeft hierover een spoeddebat aangevraagd.

De SP wil deze week opheldering van het college over de in het artikel genoemde zaken. Vragen die beantwoord moeten worden tijdens het debat zijn oa:

- Klopt het bericht dat er een negatief ambtelijk advies ligt mbt de locatiekeuze voor de Reest?

- Zo ja, waarom heeft het college toch voor deze plek gekozen?

- Klopt het dat er met de gemeente Aa en Hunze is overlegd?

- Wat is de reden dat er niet samen verder is gezocht naar geschikte locaties?

- Waarom heeft het college de raad over deze zaken, ondanks dat er op verschillende momenten door diverse raadsfracties om is gevraagd, niet hierover geïnformeerd. Hetzelfde geldt voor de communicatie richting de buurt. Waarom is gedaan alsof dit de enige beschikbare plek was en bovendien onderzocht en goed bevonden?

Ook van andere fracties (CDA en GL) stromen de vragen richting college binnen. De SP hoopt dat nu de waarheid boven tafel komt en wil, in het belang van de buurt en de clienten en het democratisch proces dan ook volstrekte openheid en helderheid over deze gang van zaken.