SP stemt tegen voorbereidingskredieten en werkplan 2011 FlorijnAs

14 januari 2011

SP stemt tegen voorbereidingskredieten en werkplan 2011 FlorijnAs

De SP fractie heeft afgelopen donderdag tegen de voorbereidingskredieten en werkplan 2011 van de FlorijnAs gestemd. Er ligt een aantal mooie kansen voor Assen zoals de ontwikkeling van het stationsgebied en de havenkade, maar hier kleven wel enorme risico's aan. Risico's die nu nog onvoldoende zijn gedekt en inzichtelijk zijn gemaakt. Ook is er een aantal onderdelen van de FlorijnAs waar de SP bezwaren tegen heeft of ronduit tegen is. Dit geldt oa. voor het bedrijventerrein Assen-Zuid en het bevaarbaar maken van het kanaal. De SP wil aan dit prestigeproject geen enkele cent belastinggeld spenderen.

Ook is de SP verbaasd en eiste opheldering over de 450.000 euro extra budget dat wordt gevraagd voor projectmanagers. De SP kan nergens terugvinden waarom er zo'n bedrag extra nodig is, en de fractie vraagt zich af of deze managers wel onder de Balkenendenorm betaald zullen gaan worden.

Zonder overzicht bestaat geen inzicht. Dat overzicht mist de SP als het gaat over de plannen voor de FlorijnAs. De aangeleverde informatie is slecht narekenbaar, het zijn allerlei verschillende tabellen en cijfers. Om de voortgang te kunnen zien, de controlerende taak goed te kunnen uitvoeren is dit wat de SP betreft onvoldoende. Het moeten geen veelzijdige puzzelnota’s zijn en de SP heeft daarom voorgesteld dit eerst te verduidelijken zodat overzicht komt en inzicht verkregen wordt. Dit alles om enorme risico’s goed in te kunnen schatten en fiasco’s zoals we overal in Nederland zien voor Assen te voorkomen. Want de wethouder kan wel stellen dat veel al gedekt is door de gelden vanuit het Rijk. We zien altijd nog grote gaten in de begroting, als we het hebben over Assen-Zuid, het havenwartier, de opgelegde bezuiniging of het station Zuid. We praten dan over tekorten van tientallen miljoenen. En daarnaast zien we dat geen enkel groot project in Assen binnen de begroting wordt gefinancierd. Er is altijd meer geld nodig. Daarom pleit de SP ook voor inzicht, voor duidelijkheid. En dat is er volgens ons op dit moment onvoldoende.

De SP heeft om die redenen dan ook niet ingestemd met de voorbereidingskredieten en het werkplan voor 2011.