motie om fractievergoeding te verminderen aangenomen

19 november 2010

motie om fractievergoeding te verminderen aangenomen

Het SP voorstel om ook 10 % te bezuinigen op de eigen fractievergoedingen is donderdag unaniem door de raad aangenomen. De SP is van mening dat wanneer de raad van alle inwoners en instellingen verwacht dat ze met minder moeten, de raad zelf niet buiten schot kan blijven.

De SP stelde tijdens de begrotingsbehandeling voor om uitgebreider op raad en college te bezuinigen. Het college stelt dat het principe “samen de trap op, samen de trap af” opgaat voor alle betrokken instellingen in Assen. Assen bezuinigt zelf, dus verwachten we dat ook van de instellingen. Alleen deed de gemeenteraad en het college hier niet aan mee. De SP stelde daarom voor om 10 % te bezuinigen op de fractievergoedingen, op de onkostenvergoeding voor raadsleden en op de collegevergoedingen. Daar was helaas geen meerderheid voor. De raad wilde wel kijken naar bezuinigen op de fractiebudgetten en daarom kwam de SP hiervoor met een nieuwe motie die donderdag unaniem is aangenomen en per 1 januari 2011 ingaat.

Het college hield echter stug vol, en doet niks aan de forse overschrijdingen van de begroting op de college uitgaven. De riante wethouderssalarissen, onkostenvergoedingen, extra ondersteuning en luxe uitgaven als een skybox blijven onaangeroerd. De SP vindt dit slecht, helemaal in een tijd waarin alle inwoners van Assen de gevolgen van de crisis ervaren en stevige bezuinigingen opleggen laat het college zien dat ze hoog en droog in hun ivoren toren blijven zitten en weigeren om ook maar een beetje kritisch naar zichzelf te kijken.