Begroting en bezuinigingen: College bouwt niet, maar breekt af

10 november 2010

Begroting en bezuinigingen: College bouwt niet, maar breekt af

De gemeenteraad van Assen besprak afgelopen maandag de begrotingsvoorstellen van dit college, en het pakket aan bezuingingen voor de komende jaren. De SP heeft hier zeer veel kritiek op. Het college breekt het sociale beleid van Assen in razend tempo af. Dit is niet bouwen maar breken.

Dat de keuzes die dit college maakt worden neergelegd bij onze wijken en buurten, de voorzieningen daar, de jongeren, ouderen, minima en chronisch zieken en gehandicapten is voor de SP niet te bevatten. Dat het college in een mooie PR campagne probeert voor te komen alsof het sociale profiel van Assen gewaarborgd blijft is een schande. Want het tegenovergestelde is waar. Want dit college houdt dit sociale profiel niet overeind maar gaat met de botte bijl breken in het minimabeleid, de WMO, thuiszorg, bibliotheken, jongerenwerk en onderwijs.

De SP wil dit anders zien: wij kiezen ervoor om grote prestige projecten nu niet uit te voeren, uit te stellen of helemaal niet te gaan bouwen. We denken dan aan de FlorijnAs, bevaarbare kanaal, een zwembad, wielerbaan en milieu educatief centrum. Niet omdat het geen mooie plannen zijn, maar omdat het geld ergens anders harder nodig is. Ook kijken wij naar onszelf: raad en college. Hierop denken wij met gemak en zonder een centje pijn 250.000 euro te kunnen bezuinigingen. Dan maar geen sky-box en wat minder raadsvergoeding. Dit kan er simpelweg voor zorgen dat er minder bezuinigd hoeft te worden op het minimabeleid of enkele wijkfilialen van de bieb open kunnen blijven.

Donderdag praat de raad hierover verder en zullen er ook wijzigingsvoorstellen worden ingediend. Ook dan zal de raad hierover en over alle collegevoorstellen stemmen. De raadsvergadering vindt plaats in het gemeentehuis en start om half 2.