SP wil debat over communicatie rond dak- thuislozenopvang

4 oktober 2010

SP wil debat over communicatie rond dak- thuislozenopvang

De SP heeft een raadsdebat aangevraagd over de communicatie van het college rond twee geplande opvanglocaties voor dak- en thuislozen in Assen. De partij is van mening dat het college opnieuw verkeerd is omgegaan met de communicatie richting de inwoners van de betrokken buurten.

Volgens de SP is het goed dat er in Assen eindelijk plek wordt gerealiseerd voor deze groepen kwetsbare mensen. Hier heeft de SP de afgelopen jaren ook meerdere malen voor gepleit. Maar het is van het grootste belang om dit zorgvuldig en in samenspraak met de inwoners te doen. Het college heeft echter opnieuw gekozen voor de “overval” methode. Buurtbewoners zijn voor een gedongen feit geplaatst en voelen zich overvallen door dit nieuws. Dit kan en moet anders volgens de SP.
In verschillende andere steden wordt dit anders aangepakt. Groningen kent bijvoorbeeld “operatie achtertuin”; beleid waarin is vastgelegd hoe dit soort projecten worden aangepakt en waar de inwoners altijd vooraf, tijdens en na realisatie nauw worden betrokken.

De SP heeft al eerder voorgesteld hier ook in Assen mee te starten, en wil nu met de raad en college in debat over de ontstane situatie en hoe dit in Assen verbeterd kan worden. Communicatie is een van de speerpunten van dit college. Tot op heden zijn het voornamelijk mooie woorden op papier, in de praktijk neemt het college inwoners nog steeds onvoldoende serieus. De SP wil dit anders zien en komt dan ook met voorstellen dit te verbeteren.

Het debat staat geagendeerd voor de 2e raadsvergadering in oktober.