SP Assen: Geen opslag Co2 in Asser bodem

5 september 2010

SP Assen: Geen opslag Co2 in Asser bodem

De Asser SP fractie is tegen de opslag van Co2 in de Asser bodem. Het Rijk en de provincie zien dit wel zitten maar de voltallige gemeenteraad van Assen heeft donderdag aangegeven hier tegen te zijn.

Bijdrage SP fractie:
De SP onderschrijft de doelstellingen om Assen CO2-neutraal te krijgen. Maar het is voor de SP duidelijk dat je dit niet bereikt door CO2 op te slaan. CO2 opslag is een korte termijn oplossing, doet niks aan het echte probleem, de uitstoot. Het is een soort van verstoppertje spelen, struisvogelpolitiek. Als we het niet zien dan is het er ook niet. De SP Assen gelooft hier niet in. Wij zijn van mening dat we moeten werken aan echte oplossingen, aan oplossingen die de uitstoot tegengaan. Co2 opslag is dit niet, en kost enorm veel, geld dat we echt beter kunnen inzetten voor duurzame, innovatieve oplossingen om de uitstoot te verminderen.
Naast dit bezwaar hebben wij ook grote vraagtekens bij de veiligheid en het besluitvormingstraject. Ook wij vinden nergens een goede inhoudelijke onderbouwing, een veiligheidsanalyse en helderheid over het besluitvormingstraject en de rol van de inwoners van Assen daarin. Dit is toch een echt noodzakelijk omdat nu voor ons, en voor heel veel inwoners, volstrekt onduidelijk is wat de gevolgen kunnen zijn. Er kleven nogal wat veiligheidsrisico's aan de opvang, transport en opslag, het is onduidelijk waarom het rijk en provincie dit willen en wat de rol van de inwoners is. Nu lijkt de provincie en rijk dit even snel te willen doordrukken, en daar gaat de SP dan ook niet mee akkoord.