SP: raadsvergoeding beperken

22 mei 2010

SP: raadsvergoeding beperken

De SP fractie stelde donderdag in de raad voor om de raadsvergoeding te beperken tot 80% van het wettelijke maximum. Alle andere partijen stemden tegen, zelfs zonder er ook maar iets over te zeggen.

SP fractievoorzitter Jan Broekema: “Zeker in een tijd waarin veel bewoners de gevolgen van de economische neergang ervaren, het goed is als de volksvertegenwoordiging bekijkt of zij zelf een signaal kan geven. Er komen stevige bezuinigingen aan. Wij kijken dan eerst naar onszelf. Een vergoeding van 1300 euro kan best wat minder en scheelt dan heel makkelijk ruim 100.000 euro structureel per jaar. Dit betekent dat dat geld niet ergens anders bezuinigt hoeft te worden.”

De SP was echter de enige die vond dat het met wat minder kan. De rest van de raad stemde tegen. Alleen Plop gaf een stemverklaring, alle andere fracties hebben niet in de raad en dus aan de kiezers uitgelegd waarom zij tegen stemden.

Broekema: Schandalig! Door niet eens te willen praten over het door de SP ingebrachte voorstel laat de Asser politiek zien waar het voor staat.
Straks wel grote woorden hebben over bezuinigingen die anderen raken, maar wanneer het over jezelf gaat gewoon je mond houden en tegen stemmen is laf te noemen. Het is ook nog nooit in deze raad voorgekomen dat een voorstel zonder enige argumentatie is weggestemd.

Na de raadsvergadering kwamen diverse raadsleden naar de SP toe om te zeggen dat dit niet netjes was, ze het eigenlijk wel met de SP eens waren, ze er eigenlijk wel wat over hadden moeten zeggen. Broekema:
“allemaal leuk en aardig, maar als volksvertegenwoordiger ben je gekozen om in de raad je mond open te doen. Ook als je het voorstel niet ziet zitten ben je aan je kiezers verplicht om op z'n minst uit te leggen waarom je tegen stemt”.