SP fractievoorzitter Jan Broekema 39e op SP lijst

27 april 2010

SP fractievoorzitter Jan Broekema 39e op SP lijst

Op het 17e SP congres dat afgelopen zaterdag in Amsterdam plaats heeft gevonden is Asser SP fractievoorzitter Jan Broekema gekozen als kandidaat voor de 2e Kamerverkiezingen van 9 juni.

De lijst met als aanvoerder Emile Roemer, kent 50 namen. Een sterke en evenwichtige lijst, klaar om er stevig tegen aan te gaan in Den Haag.
Jan Broekema staat als 39e op de lijst.

SP lijsttrekker Emile Roemer volgt Jan Marijnissen en Agnes Kant op die eerder de 25-koppige fractie die in 2006 aantrad, leidden. Beide voorgangers verklaarden zich buitengewoon ingenomen met hun opvolger, die sinds 2006 in de Tweede Kamer zit en eerder onder meer wethouder was in zijn woonplaats Boxmeer. Daarvoor stond hij jarenlang voor de klas op de basisschool. Emile Roemer (1962) is al 30 jaar actief in de SP. Hij is getrouwd en heeft twee dochters.

Meteen achter Roemer staan Harry van Bommel en Jan de Wit, al jarenlang twee stabiele steunpilaren van de SP-Kamerfractie. Dan komt de jonge garde van de SP, die de afgelopen jaren al ervaring als Kamerlid kon opdoen en nu dragende kracht moet worden. Renske Leijten volgde Agnes Kant op als zorgwoordvoerder, filosoof/historicus Ronald van Raak, eerder senator, schreef mee aan het partijprogramma. Financieel expert Ewout Irrgang kwam enige jaren terug over van de Nederlandsche Bank naar de SP-fractie als woordvoerder financiën. Sadet Karabulut was raadslid in Amsterdam en doet nu sociale zaken en integratie in de Tweede Kamer.
Oud-vakbondsman Paul Ulenbelt, onderwijsman Jasper van Dijk en midden-en kleinbedrijfwoordvoerster Sharon Gesthuizen complementeren de top-tien. Opmerkelijke naam verderop de lijst is die van FNV-vakbondsbestuurder Ron Meyer. Meyer verwierf recent faam als uiterst actief vakbondsleider in de historische staking van de schoonmakers. Die staking werd vrijdag met groot succes afgerond.