Slecht en inhoudloos collegeprogramma zonder daadkracht en ambitie

21 april 2010

Slecht en inhoudloos collegeprogramma zonder daadkracht en ambitie

Gisteren werd het collegeprogramma van PvdA, VVD, D66 en CU aan de raad aangeboden en het college geinstalleerd. De SP had harde kritiek op het programma dat nauwelijks inhoud kent, geen daadkracht en ambitie laat zien en weinig hoop biedt voor Assen.

SP fractievoorzitter Jan Broekema: Nog maar weer eens wordt hier duidelijk dat hier niet gekozen is voor inhoud maar voor het pluche.
Want inhoud telt dit programma niet. De SP heeft altijd gepleit voor een daadkrachtig college, dat met een inhoudelijk programma aan de slag gaat, een duidelijke en wat de SP betreft, sociale koers heeft. Daar zijn deze 4 partijen niet in geslaagd

De SP had veel kritiek op de 5 wethouders, 1 meer dan de afgelopen periode. Overbodig, en in deze tijd onverantwoord. De fractie diende daarom een motie in: 5 voor de prijs van 4. Geen kostenverhoging door de extra wethouder. De motie werd door de voltallige oppositie gesteund, maar dat is helaas een minderheid en dus verworpen.

Ook had de SP veel kritiek op het liberale en harde beleid dat in de weinig wel wat heldere stukken voorkwam: het college zet de deur open voor meer marktwerking, wil voorzieningen uit de wijken halen en onder het mom van een compacte stad centreren. Een uitkleding van onze wijken waar wij absoluut niet mee akkoord zullen gaan.
Het programma barst van de “eigen verantwoordelijkheid”. Wat volgens de SP bedoeld wordt, en zelfs letterlijk geschreven is: zoek het steeds maar meer zelf uit, los je eigen probleem maar vaker op. De SP heeft op onze samenleving een hele andere visie en komen hier tegen in protest omdat deze “eigen verantwoordelijkheid” simpelweg bezuingingen inhoud.

Wat de SP het meest afkeuringswaardige vindt is dat er geen enkel onderwerp wordt uitgesloten van bezuinigingen, er wordt zelfs geen kader geschets, niet eens prioriteit gegeven. Een directe breuk van de PvdA met wat ze belooft hebben aan de kiezers in hun toch behoorlijk sociale verkiezingsprogramma. Want daar werd hard gepleit voor geen bezuingingen op sociaal terrein. De SP mist dit, wij willen wel prioriteit geven aan het sociale beleid en hebben hiervoor een motie ingediend die door Plop en GL werd ondersteund.

De SP heeft aangegeven de komende jaren zoals we altijd doen actief en kritisch mee te denken en te werken, voorstellen voor een socialer Assen van harte te steunen en hier zelf ook mee te komen. Voorstellen die dit tegenwerken gaan we van harte tegen. In de raadszaal maar juist ook in de buurten en wijken: op straat.