DE GROTE SCHOONMAAK KAN BEGINNEN!!!

27 april 2010

DE GROTE SCHOONMAAK KAN BEGINNEN!!!

Een persoonlijk verslag van het 17e SP congres.

Afgelopen zaterdag zijn we met 5 SP leden uit Assen naar Amsterdam getogen voor het 17de SP partij congres. Vroeg op , laat terug , maar het was de moeite waard. Het congres werd gehouden in de Amsterdam Convention Factory, een oud fabriekspand van Stork, omgebouwd tot een concert/congres hal.

In de grote zaal kon je aan de wanden de grote machines uit de tijd van Stork nog zien hangen. Dus een plek waar vele jaren arbeiders hard gewerkt hebben en waar 1 van de eerste stakingen in Nederland gehouden is, een prima plek voor een SP congres.

Ten eerste kwam de concept kandidaten lijst aan bod, er waren 2 tegen kandidaten en die werden door hun afdelingen voor gedragen. De 1200 leden mochten vervolgens hun stem uitbrengen op 50 kandidaten of 48 kandidaten en de 2 tegenkandidaten en hun stempapier in de bus gooien.

Als intermezzo had de congresorganisatie niet allerlei hoge bobo,s uitgenodigd, maar ging Jan Marijnissen in gesprek met mensen de werken in de postbezorging, de catering, de thuiszorg en natuurlijk de schoonmakers. Al deze mensen werken in een beroepstak die te maken krijgen met wat zo mooi Out sourcing word genoemd. Ze zijn in dienst van b.v. Heineken, en werken in de kantine van dit bedrijf, vervolgens word de catering door Heineken uitbesteed, via een aanbestedingsprocedure, aan een catering bedrijf. Diezelfde mensen gaan er 30% in salaris op achteruit bij dat catering bedrijf. Er word hun verteld dat ze blij mogen zijn dat ze van werk naar werk zijn geleid. En Heineken kan zo meer winst aan hun aandeelhouders uitbetalen.

Een schande is het, op deze manier krijg je steeds meer mensen die werken en onder de armoedegrens terecht komen, the working poor. Zonder blikken of blozen worden deze mensen onder de minimumloon grens betaald. Maar ze vechten terug, kijk naar de geweldige stakingsactie van de schoonmakers, 9 weken lang erop of eronder, samen met de vakbonden en met steun van de SP, als enige politieke partij, hebben ze bereikt dat ze meer loon krijgen betere secundaire arbeidsvoorwaarden en respect voor het werk wat ze doen. Er waren 2 mensen van de vakbond die vertelden hoe ze de schoonmaker van onderop hebben geholpen tijdens de staking. Mensen weren van kleine muizen vechtende leeuwen. Dus vanuit hun eigen kracht, hier hebben ze ook na de staking wat aan. Ron Meyer, SP lid en vakbondbestuurder, kreeg voor zijn inzet tijdens de schoonmaak staking de gouden tomaat.

Vervolgens werd het donker in de zaal en werd het filmpje over al het goed werk van Agnes Kant getoond, met het lied, Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. Overal geroezemoes, zou ze er zijn? En ja hoor, Agnes Kant was op het congres en kreeg een minutenlang, staande ovatie. Respect!!! Menigeen hield het niet droog.

Toen was het tijd voor de lunch, een heerlijke lunch, uitstekend verzorgd. Na de lunch gingen we verder met het concept verkiezingsprogramma, er waren 395 wijzigingsvoorstellen. Een groot aantal waren door de programmacommissie al overgenomen en kwamen niet in stemming in het congres.

Er waren 30 SP leden die hun amendement wilden toelichten, in de eerste ronde kregen ze 2 minuten de tijd om de zaal te overtuigen om voor hun amendement te stemmen. Zo ook onze Jan Broekema, hij heeft 3 amendementen van de afdeling Assen toegelicht. En deed dit uitstekend. Hij kreeg veel reactie uit de zaal.

De programmacommissie reageerde vervolgens op de besproken amendementen, een aantal namen ze alsnog over , een aantal was te specifiek, of werd al uitgevoerd in de 2de kamer dus hoefde niet in het programma en met een aantal waren ze het inhoudelijk niet eens.

Toen was de beurt weer aan de SP leden om in 1 minuut hierop weer een reactie te geven. Jan heeft amendement 310 , geen CO2 opslag onder de grond nogmaals bepleit. En de 2 andere amendementen ingetrokken.

Er bleven ongeveer 150 amendementen over om over te stemmen. Dit ging doormiddel van de stemkaart op te steken. De 1200 SP leden waren het in de meeste gevallen wel met de commissie eens een tweetal amendementen, waaronder 310 waren kantje boort. De CO2 motie heeft het net niet gehaald. Het verkiezingsprogramma is met alle stemmen voor aangenomen.

De kandidaten zijn ook alle 50 gekozen en Emile Roemer is als lijsttrekker gekozen en heeft zijn eerste speech voor het congres gehouden.

Zeer strijdbaar, niet de crisis laten betalen door de gewone mensen, geen bezuinigingen op zorg, geen afschaffing van de studiefinanciering, geen salarissen onder het minimum loon, 65 blijft 65, hij dacht het niet, wij gaan er dwars voorliggen. Maar wel een banken heffing, afgelopen met de graaicultuur van de grote bonussen, de sterkste schouder de zwaarste lasten. Deze mensen hebben het meest geprofiteerd van de economie de laatste decennia laten ze dat nu maar terug betalen.

De grote schoonmaak kan beginnen, ook in Assen. Laten we met zijn allen er een strijdbare campagne van maken, er valt echt wat te kiezen, we moeten de mensen overtuigen dat ze een keus hebben, dat het menselijke en socialer kan. 1 Mei begint de Rode lente in Drenthe, in Assen met een 65 blijft 65 actie, uit alle SP afdelingen uit Drenthe komen SP leden naar Assen voor de campagne, vervolgens gaan we elke zaterdag in April naar een andere Drentse afdeling.

Komt allen en geeft je op voor de volgende zaterdagen op: assen@sp.nl