College Assen: 5 voor de prijs van 4

9 april 2010

College Assen: 5 voor de prijs van 4

Het college in Assen gaat 5 fulltime wethouders tellen. Dit ondanks dat verschillende coalitiepartijen hebben aangegeven 4 wethouders voldoende te vinden en er grote bezuinigingen op Assen afkomen.

De SP vindt dit ongewenst en is van mening dat de kosten voor wethouders niet hoger mogen zijn dan nu het geval is. Hiervoor dient de partij dan ook tijdens
de vergadering waarin het nieuwe college geïnstalleerd gaat worden een motie in. 5 voor de prijs van 4.

De SP heeft in het verkiezingsprogramma en tijdens het informerende gesprek aangegeven aan wethouders niet meer te willen uitgeven dan nu het geval is. Assen moet miljoenen bezuinigen, de stad is prima te besturen met 4 fte aan wethouders, dan ga je nu niet zo'n 100.000 euro per jaar extra uitgeven aan een extra wethouder. Dat er nu toch voor 5 fulltime wethouders is gekozen vindt de SP een ongewenste situatie. De SP stelt dan ook voor dat de 5 nieuwe wethouders samen niet meer gaan verdienen dan de 4 wethouders nu.

SP fractievoorzitter Jan Broekema: “Van inwoners, verenigingen en instellingen vragen we om in deze tijd zuinig aan te doen, geld te besparen. Waarom dan niet aan de collegeleden. Zij kunnen ook prima met een beetje minder. Dan hebben de coalitiepartijen hun zin met 5 wethouders maar komt dit niet op het bordje van de Assenaren.”