Spoeddebat collegevorming: PvdA niet transparant en zonder inhoud

27 maart 2010

Spoeddebat collegevorming: PvdA niet transparant en zonder inhoud

De gehele oppositie in de Asser gemeenteraad heeft afgelopen donderdag een spoeddebat aangevraagd over de gang van zaken met betrekking tot de collegeonderhandelingen.

De PvdA kwam woensdag naar buiten met het plan om verder te praten met de Vvd, D66 en de CU. Een opmerkelijke keuze want dit is een voorkeur die door geen enkele partij is genoemd tijdens de informerende gesprekken. Sterker nog, Vvd, CU gaven nadrukkelijk aan weinig vertrouwen in d66 te hebben. Daarnaast liggen deze partijen ver uit elkaar wanneer het gaat om belangrijke zaken in Assen zoals de bezuinigingen, rol van de markt, het sociaal beleid, een zwembad of cameratoezicht. Maar de PvdA vertelde echter niet om welke inhoudelijke argumenten ze kozen voor deze coalitie. Ook gaven ze geen argumenten waarom andere partijen afvielen.

Voor de SP was dit reden om een debat te voeren. Vooraf is door alle partijen, de PvdA riep dit het hardst, gepleit voor een open en transparant proces. De PvdA zou goed onderbouwd aangeven waarom ze koos voor een coalitie. Dit heeft men nu geweigerd te doen. In het debat vroeg SP fractievoorzitter informateur Kuin (PvdA) nogmaals om toch een inhoudelijk argument te noemen. Hier heeft de raad recht op, hier hebben de inwoners van Assen die op ons gestemd hebben recht op. Kuin gaf aan dat er nog geen inhoud was en daarmee was de kous af.

De SP heeft altijd gepleit voor inhoud. Assen verdiend geen college dat op los zand is geformeerd. Blijkbaar gaan de beoogd collegepartijen niet voor inhoud maar voor het pluche. De SP doet hier niet aan mee en zal dit proces dan ook zeer kritisch blijven volgen.