Aly in debat tijdens festival van de lokale politiek

2 maart 2010

Aly in debat tijdens festival van de lokale politiek

Op maandag 1 maart zijn 12 SPers van de afdeling Assen naar de Melkweg in Amsterdam vertrokken om ons raadslid Aly Joustra te ondersteunen tijdens de debatten op het festival van de lokale politiek.

Na een welkomstwoord van Maarten van Rossem trad Aly aan voor de eerste ronde. Ze had de pech dat ze als laatste moest en daardoor met drieën
moesten debatteren in plaats van in koppels zoals de rest. Het onderwerp was criminaliteit en Aly slaagde en prima in haar standpunten inhoudelijk te onderbouwen. Ze ging glansrijk door naar de volgende ronde. Daarin ging het wel een op een over de gekozen burgemeester.

En ook in deze ronde haalde Aly de zaal over met een inhoudelijk debat om als hardste voor haar te schreeuwen. De winnaar werd namelijk bepaald door de decibelmeter. Dit bewijst de overtuiging en kracht van Aly. Doordat wij zelf maar met 12 man waren om te juichen was het voor Aly een extra stimulans dat de volledige zaal zoveel lawaai maakte voor haar. Gesterkt door dit gegeven stond ze op het podium in de grote zaal in de halve finale waar naast Wouter Bos en Maarten van Rossem nog honderden toeschouwers waren.

Haar tegenkandidaat was de lijsttrekker van D66 Amsterdam, en ondanks dat wij Aly sterker vonden in het debat kon de decibelmeter niet tegen het geweld van het Amsterdamse publiek op. Als sluitstuk hebben wij de uitzending van Pauw en Witteman bij mogen wonen waar Jan Peter Balklenende op bezoek was. Ondanks dat wij het inhoudelijk grotendeels met hem oneens waren, en onze hartenwens niet zoveel mooie woorden maar daden inhoud, was het toch een hele belevenis.

We hebben als SPers onderling een geweldige avond beleeft en zijn natuurlijk apetrots op onze Aly die met glans alle debatten inhoudelijk kleur heeft gegeven en voor ons Assen en de SP weer even landelijk op de kaart gezet heeft.