Vragen over sociale dienst n.a.v. TV programma de Ombudsman

12 januari 2010

Vragen over sociale dienst n.a.v. TV programma de Ombudsman

Onterecht beschuldigd worden van uitkeringsfraude, door de sociale recherche 180 keer gepost voor je woning, de sociale dienst die de door hen gemaakte fouten niet oplost en iemand laat zitten met torenhoge schulden.

Over deze zaken die zich afspeelden bij een alleenstaande moeder in Assen ging het tv-programma “de Ombudsman”. De SP fractie is geschrokken van de uitzending en keurt de in de uitzending genoemde methode en handelswijze van de gemeente Assen af en heeft het college om uitleg gevraagd.

Afgelopen vrijdag zond de VARA het tv programma “de Ombudsman” uit. In deze uitzending hielp de ombudsman een alleenstaande moeder uit Assen die door de ISD onterecht beschuldigd is van uitkeringsfraude en hierdoor in grote problemen in gekomen. In de uitzending wordt duidelijk dat de sociale recherche in het onderzoek naar mogelijke fraude zo'n 180 maal voor/rond haar woning heeft gepost, dat haar uitkering onterecht is stopgezet omdat er geen fraude is aangetoond en dat pas na zes maanden de fout hersteld wordt en zij weer geld ontvangt. Zij heeft dan inmiddels wel voor duizenden euro's schulden bij deurwaarders en incassobureaus. De sociale dienst verwijst haar echter naar de schuldsanering. In plaats van het door hen onstane probleem zelf op te lossen zadelt de ISD deze mevrouw op met de gevolgen.

De SP wil opheldering over deze handelswijze. Is 180 keer posten voor een woning een normale gang van zaken volgens het college? Volgens de SP is dit een ontoelaatbare inbreuk op iemands privacy, en moet hier zo snel mogelijk mee gestopt worden. Ook wil de SP oa. weten hoevaak dit gebeurd in Assen en wat het resultaat en de kosten zijn. Daarnaast wil de fractie opheldering over wat er nu is er mis gegaan in de afhandeling, welke afspraken zijn er nu gemaakt met de desbetreffende mevrouw en wat het college gaat doen om dit in het vervolg te voorkomen.