Geen cameratoezicht in Assen

27 december 2009

Geen cameratoezicht in Assen

De raad sprak in december over cameratoezicht in Assen. De SP is van mening dat cameratoezicht in sommige gevallen een hulpmiddel kan zijn van de politie, maar nut en noodzaak moeten dan eerst aangetoond worden. Het is zeker geen wondermiddel, zoals de VVD en PLOP geloven.

In Assen is een zeer hoog (90 procent) oplossingspercentage van uitgaansdelicten, voelen mensen zich behoorlijk veilig, is er geen stijging van criminaliteit en zijn horeca, ondernemers en politie over het algemeen tevreden over het Asser horeca- en veiligheidsbeleid.

Voor de SP is er op dit moment dan ook geen reden om over te gaan tot cameratoezicht in de binnenstad. Wel zijn er plekken waar het tijdens de uitgaansuren wat meer speelt, het soms wat onrustiger is of meer ruzies zijn. Deze plekken zijn bekend en de SP is van mening dat hier dan extra aandacht voor moet zijn, aandacht door politie, mensen op straat.

Als het aan de VVD en PLOP ligt wordt het hele Asser centrum volgehangen met peperdure camera’s zonder dat vaststaat dat dit effect heeft en het beste middel is. De SP heeft hier veel kritiek op geuit. Wij pleiten voor echte veiligheid, willen schijnveiligheid voorkomen en investeren liever in mensen. De VVD maakte het helemaal bont. Privacy telt voor hun niet meer mee en ze proberen met populistische uitspraken de discussie te voeren. De SP kijkt liever naar inhoud, naar het onderzoek dat er ligt en naar de ervaringen van de mensen die hier dagelijks mee te maken hebben, de ondernemers, politie en inwoners. Op basis daarvan wegen we af of cameratoezicht een effectief middel kan zijn, het is voor ons, in tegenstelling tot de Asser liberalen, in ieder geval geen doel opzich.

Op basis daarvan kiezen wij nu niet voor cameratoezicht. De meerderheid van de raad was ook deze mening toegedaan.

Wel moeten we blijven investeren in een beter veiligheidsbeleid. De SP is van mening dat de buurtagent, de toezichthouders, wijk- en jongerenwerkers hier ook een belangrijke rol in spelen. Zeker wanneer je het hebt over preventie zijn de mensen in de buurten van groot belang. Hier wil de SP dan ook op blijven inzetten. Ook hebben we aangegeven dat mobiel cameratoezicht tijdens grote evenementen, zoals de TT, door de politie ingezet kan worden om overzicht te bewaren en bv. mensenstromen beter te geleiden door het centrum. Daarnaast zijn wij van mening dat er afspraken moeten komen voor cameratoezicht in bv winkels of openbare gebouwen. Nu is daarover nl nog niks vastgelegd.