Nieuwbouw scholen Voortgezet Onderwijs

21 november 2009

Nieuwbouw scholen Voortgezet Onderwijs

De raad nam gisteren een besluit over de nieuwbouw van de scholen voor voortgezet onderwijs, Dr. Nassau College - Quintus en Vincent van Gogh -
Lariks.

SP fractievoorzitter Jan Broekema: “De SP is blij dat er geen mega scholencampus wordt gebouwd, zoals in de eerste plannen stond. We zijn blij dat de scholen op de huidige locaties gaan bouwen. In de wijken, dat is ook waar scholen thuishoren.”

De SP verweet het college wel een gebrek aan regie. Om die reden heeft het onnodig lang moeten duren voordat er nu een besluit genomen kan worden. Daarnaast heeft het college geen visie getoond op het gebied van onderwijs. Er is alleen gekeken naar een scholencampus, maar een andere door de SP aangedragen optie, uitgaan van kleinschalige bouw is nooit onderzocht. De SP is voorstander van in plaats van op twee locaties nieuw te bouwen te onderzoeken wat het zou betekenen als we op 4 locaties gaan bouwen. De scholen kleiner maken. Uitgaan van een maximum van 750 leerlingen. Dat het college hier niet serieus naar heeft willen kijken is volgens de SP een gemiste kans.

Maar met de plannen die er nu liggen is een redelijk alternatief neergelegd. De scholen komen niet op een megacampus of onderwijsboulevard maar blijven in de wijken. En in het ontwerp kan goed rekening gehouden worden met een zo kleinschalige, overzichtelijke en veilige inrichting als mogelijk. Daarnaast wordt het hoog tijd voor actie want de scholen zijn keihard aan vervanging toe. Om die redenen stemde de SP toch voor het voorstel.

Wel maakten we bezwaar tegen de begroting. Als je twee goede nieuwe scholen wilt bouwen die 40 jaar mee moeten gaan moet je ervoor zorgen dat je rekening houdt met het leerlingenaantal dat in Assen zal toenemen, moeten er voldoende goede sportvoorzieningen komen en moet je rekening houden met kosten voor tijdelijke huisvesting etc, en moet er een gebouw en inrichting komen die goed is en waar leerlingen en leerkrachten goed in kunnen leren en werken. Volgens de SP heeft het college dit nagelaten en ligt er nu een begroting die weinig realistisch
is.