SP voorstel voor witgoedregeling in November in werking

3 oktober 2009

SP voorstel voor witgoedregeling in November in werking

De SP heeft vorig jaar een voorstel ingediend om in Assen een witgoedregeling in het leven te roepen. Dit voorstel is door de raad aangenomen en treed in November in werking.

Voor iedereen die 3 jaar een laag inkomen (120% bijstandsnorm) heeft wordt het dan mogelijk om wanneer een wasmachine, koelkast of fornuis stukgaat de kosten voor aanschaf van een nieuw apparaat vergoed te krijgen uit de bijzondere bijstand

In het verleden werden in deze situaties mensen naar de GKB gestuurd om een dure lening af te sluiten. Omdat sparen in die situaties niet mogelijk is en deze apparaten noodzakelijk zijn om te kunnen leven werden mensen gedwongen om zich in de schulden te steken. Dit terwijl men juist schulden willen voorkomen. De wet biedt de mogelijkheid om in plaats van een lening deze vorm van bijstand om niet te vergoeden. De lening wordt dan een gift. Dit is wat er op initiatief van de SP nu ook in Assen gerealiseerd wordt.

Er college stelt wel een aantal voorwaarden. Zo wilde ze in eerste instantie de regeling alleen voor gezinnen met kinderen beschikbaar stellen. De SP was het hier niet mee eens. Ook alleenstaanden hebben te maken met deze kosten en moeten het vaak doen met minder geld. De SP pleitte daarom ook dat de regeling voor iedereen beschikbaar komt. Dit nam de wethouder over en wordt aangepast.

Andere voorwaarden zijn oa.: minimaal 3 jaar een laag inkomen hebben gehad, weinig spaargeld hebben. Het gaat alleen om kosten voor vervanging van een koelkast, wasmachine, fornuis of stofzuiger en het moet duidelijk zijn dat het apparaat niet meer te repareren is en de daadwerkelijke kosten worden vergoed, maximaal het bedrag zoals de NIBUD beschrijft. Mensen kunnen dit via de bijzondere bijstand aanvragen, krijgen het achteraf vergoed of kunnen het bedrag door de sociale dienst laten betalen.