Nieuwe opzet WMO raad slecht voor inspraak en democratie

18 oktober 2009

Nieuwe opzet WMO raad slecht voor inspraak en democratie

De SP fractie heeft het rapport dat na aanleiding van de perikelen in de WMO raad is opgesteld op de agenda van de raad gezet. Een rapport met aanbevelingen waar de SP zich absoluut niet in kan vinden.

De aanleiding die tot dit rapport heeft geleid is voor de zoveelste keer een gevolg van niet goed communiceren en faciliteren van de wethouder richting een groep zeer hard werkende vrijwilligers. De toenmalige Wmo raad had in maart 2009 al aangegeven dat er een verstoorde relatie met de wethouder was en miscommunicatie met het gemeentelijk apparaat. De Wmo raad deed een dringende oproep aan de wethouder om orde op zaken te stellen en deed een aantal verbetervoorstellen.
Deze verbetervoorstellen vonden geen gehoor en vervolgens is de wethouder zelf een onderzoek gestart, waarvan het resultaat nu ter discussie staat. Een onderzoek dat volgens de SP slecht is uitgevoerd, met nog slechtere aanbevelingen.

Het rapport stelt een nieuwe structuur voor de WMO raad voor. De vraag die de SP stelde is wat er fout was aan de bestaande structuur? Nergens in dit rapport word de bestaande structuur geanalyseerd.
De voormalige Wmo raad was geworteld in clusters en stevig verankerd in diverse maatschappelijke geledingen, zoals benoemd in de wet Wmo. Dit resulteerde in een rijk geschakeerde raad, die direct een stem kon geven aan de burgers voor wie de Wmo bedoeld is, die nog onvoldoende meetellen en meedoen.

De voorgestelde nieuwe structuur word niet ingegeven door reflectie op de werkwijze van de bestaande Wmo raad. Het is een geheel nieuwe structuur , er bestaat in het land geen best practice in deze. Nergens kunnen we lezen waarom deze structuur succesvol zou zijn.
Of is dit een structuur die de wethouder goed uitkomt? Want dit rapport gooit het fenomeen clusters in de prullenbak en daarmee elke vorm van directe democratische inbreng en van vrije meningsvorming van direct betrokkenen en stelt een beperkt aantal betrokkenen hiervoor in de plaats. Verder constateert dit rapport dat er niet aan belangenbehartiging in de Wmo raad gedaan moet worden.

Dit alles riekt wat de SP betreft naar een nieuwe Wmo raad met mensen die de taal van de wethouder of gemeente verstaan, die hij kan sturen, die alleen beleidsmatig denken. Dit doet volgens de SP absoluut geen recht aan alle andere mensen binnen de Wmo. De SP fractie vindt dit benauwend en niet in het belang van de Asser bevolking. De bezwaren van de SP tegen de in het rapport voorgestelde nieuwe structuur zijn dan ook principieel en de fractie verwerpt daarom de voorstellen uit dit rapport. Assen verdient beter.

De SP stelde voor dat de wethouder de brief van de voormalige Wmo raad van maart j.l. Beantwoord, ruimte maakt voor het toen voorgestelde verbetertraject en de Wmo raad een doorstart laat maken. Dit voorstel werd niet aanvaard.