Oranjecomitee en vrijwilligers

26 september 2009

Oranjecomitee en vrijwilligers

De raad besprak het rapport over de problemen rond de organisatie van koninginnedag. De SP was zeer ontevreden over de houding van de wethouder rond de onstane problemen en de enorme bureaucratie binnen het gemeentehuis met als triest resultaat het opstappen van het oranjecomitee en vele vrijwilligers.

SP fractievoorzitter Jan Broekema: “Het lijkt er sterk op dat dit college bewust bezig is om Assen op de kaart te zetten als eerste gemeente waar geen koninginnedag gevierd mág worden. Want hoe moeilijk wil je het mensen, de vrijwilligers maken? “

Als je het rapport leest dan zien we een enorme bureaucratische gedrocht opdoemen. Dan zien we torenhoge drempels, en een gebrek aan leiderschap en aansturend vermogen bij de wethouder, bij het college. De raad heeft voor dit onderwerp namelijk al veel vaker aandacht gevraagd, maar het is dit college niet gelukt om in plaats van hoge drempels op te werpen in te steken op faciliteren, meehelpen en denken, en er samen voor te zorgen dat een grote groep enthousiaste vrijwilligers van deze dag een mooi feest kunnen maken.

Want dat is wat mensen willen: een leuk, veilig en goed feest. Dat het Oranjecomitee, met vele vrijwilligers hier een grote rol in wil spelen is prachtig. Dat moet je als gemeente omarmen. Maar besef wel dat deze vrijwilligers niet alles willen en kunnen doen. Uitgebreide veiligheidsdraaiboeken, vergunningstraject, verslagen, er moet gauw kritisch gekeken worden naar wat echt nodig is, maar vooral naar: hoe kunnen we als gemeente dienstverlenend optreden, samen met deze vrijwilligers een goed en veilig feest organiseren. Hier moet volgens de SP dus actie worden ondernomen, hier moet een cultuuromslag plaatsvinden. Wij trekken andere, bredere, conclusies en willen zien dat het college dit oppakt.

Om dat te kunnen bereiken is er regie nodig, moet de verantwoordelijk wethouder aan de bak. Maar op dit terrein hebben we juist die regie en verantwoordelijkheidsgevoel gemist. Als je ziet dat er zaken mislopen dat moet je dat aanpakken. Niet afwachten, je kop in het zand steken en zelfs proberen je eigen rol door een niet onafhankelijk onderzoek te verbloemen. Maar inzien dat er werk te doen is, het nu niet goed loopt en we vrijwilligers die Assen Assen maken moeten ondersteunen. Die regie nemen. En dat is er niet gebeurt de afgelopen tijd en betreurd mijn fractie en nemen we de wethouder kwalijk.

De SP stelde voor dat er snel actie moet worden genomen om de procedures te vereenvoudigen en om een cultuuromslag binnen het gemeentehuis te
realiseren.

Om daf te halen en in 2010 samen met de vrijwilligers een goed en mooi koninginnedagfeest te organiseren.