Onderzoek laat zien: Rondweg slechte optie. Plannen zeer waarschijnlijk van de baan!

22 juni 2009

Wat de SP consequent heeft gezegd is nu ook door een duur onderzoeksbureau geconstateerd. De rondweg langs Assen-Oost is geen goede optie. De plannen voor het afmaken van de rondweg zijn hiermee zeer waarschijnlijk van de baan. Op 3 juli vergadert de gemeenteraad hier over en dan wordt duidelijk of de rest van de raad er ook voor kiest om de plannen voor een rondweg in de papierversnipperaar te stoppen.

Onderzoeksbureau de Zwarte Hond heeft in opdracht van het college onderzoek gedaan naar de verkeersoplossingen voor Assen. Op nadrukkelijk verzoek van het college onderzochten ze ook de optie: rondweg langs Assen-Oost. Enorm veel Assenaren kwamen hier tegen in verzet, want het mag niet gebeuren dat er een grote lap asfalt door het prachtige Drentse Aa gebied zou komen. Bovendien is dit al vaker onderzocht en is er steeds gebleken dat je dit niet kan en moet doen. De SP organiseerde, samen met Groenlinks en D66 een debatavond en een rondwandeling door het Drentse Aa gebied en we hebben samen met veel inwoners duizenden folders verspreid en handtekeningen tegen de plannen opgehaald.

De PvdA had in deze discussie een bijzondere rol. Zij waren de partij die tijdens de verkiezingen en de onderhandelingen over een nieuw college een onderzoek naar de rondweg keihard afwezen. Maar hun eigen wethouder Kuin zette het toch op de agenda en de voltallige PvdA fractie brak de harde verkiezingsbelofte en liep als makke schaapjes achter hun wethouder aan.

Men durfde zelf geen keuze te maken, er moest eerst voor heel veel geld een onderzoek worden ingesteld om die keuze voor hen te maken. Hierdoor onstond er zeer veel onrust onder de bevolking. De SP rekent dit de PvdA, maar ook de andere coalitiepartijen zwaar aan. Het laat zien dat bij de PvdA afspraken en beloftes niet veilig zijn en dat er een college zit dat zelf blijkbaar niet in staat is te kiezen voor haar belangrijke idealen en standpunten.

De raad is echter nog aan het woord. Op 3 juli wordt er opinierend over de uitkomsten van het onderzoek gesproken en dan wordt ook officieel duidelijk voor welke optie de gemeenteraad gaat en of de plannen voor een rondweg door het drentse Aa landschap nu voorgoed in de papierversnipperaar gaan.