30 mei 2009

SP stelt vragen over sluiting peuterspeelzaal

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over de voorgenomen sluiting van peuterspeelzaal de Zonnebloem en de verdere ontwikkelingen op peuterspeelzaal gebied.

SP stelt vragen over sluiting peuterspeelzaal
De terugloop van kinderen die een peuterspeelzaal bezoeken is een trend die al enige tijd zichtbaar is. Door diverse berichten de afgelopen tijd zien we ook dat dit in Assen speelt en wat hiervan de consequenties zijn. Peuterspeelzaal de Zonnebloem in het centrum is genoodzaakt om de deuren te sluiten, de peuterspeelzaal die in het nieuw te bouwen complex van obs de Vuurvogel zou komen gaat niet door. Volgens diverse berichten bestaat de kans dat meer peuterspeelzalen de deuren moeten gaan sluiten. De SP vindt dit een zorgelijke ontwikkeling.

Peuterspeelzalen zijn van groot belang voor de ontwikkeling van een kind. De SP ziet dit als een basisvoorziening. Dit komt door de manier van werken, de aandacht voor taal- en ontwikkelingsachterstanden, de doorgaande lijnen met de basisscholen, de samenwerking binnen de wijken. Het is volgens de SP dan ook van groot belang dat er in Assen in elke wijk een peuterspeelzaal is en blijft.

De SP wil dan ook van het college horen met wat voor maatregelen het college komt om de terugloop te stoppen en om ervoor te zorgen dat er in elke wijk een peuterspeelzaal blijft. Ook wil de fractie dat het college alles op alles zet om ervoor te zorgen dat peuterspeelzaal de Zonnebloem niet sluit, en in het centrum er geen peuterspeelzaal meer aanwezig is.