SP: hef bureau jeugdzorg op en laat de jeugdhulpverleners op kleine schaal, in alle wijken, hun werk doen

4 februari 2009

In de raadsvergadering van 29-1-2009 j.l. is de: “Kadernota jeugdbeleid”, opiniërend besproken.
Vanuit de raad kwamen een flink aantal opmerkingen over de nota. Wethouder Kuin neemt de nota mee terug en zal al de aanbevelingen van de raad verwerken in een aangepaste nota, die over 4 weken als bespreekstuk weer op de agenda staat.

De SP fractie heeft aandacht gevraagd voor jongeren die niet in staat zijn om zelfstandig deel te nemen aan de maatschappij. De groep van 18 tot 23 jaar met een uitloop tot 27 jaar komt nauwelijks in de nota voor. De gemeente Assen heeft wederom de cijfers niet op orde en gaat uit van landelijke gemiddelden. Dan zal dat voor Assen ook wel gelden. Men heeft dus geen nulmeting om te onderzoeken of het beleid werkt.

Er is sprake van toename van kinderen die extra ondersteuning nodig hebben en een groeiende groep LVG (licht verstandelijk gehandicapten) leerlingen met ernstige gedragsproblemen. De SP fractie vraagt zich af hoe de wethouder dit denkt aan te pakken.

De SP heeft gepleit om de werkdruk van de jeugdgezondheidsdienst (consultatiebureaus) goed in de gaten te houden, zodat deze goed in staat blijven om hun werk te doen. Het drugs gebruik ligt in Drenthe hoger dan het landelijke gemiddelde, dus neem de aanpak hierover gelijk mee in de nota: Alcohol en jeugd. Om te zorgen voor een laagdrempelige toegang tot advies en zorg, stelt de SP voor om in elke wijk, eventueel in het CJG (Centrum voor jeugd en gezin), jeugdhulpverleners te plaatsen, dus het bureau jeugdzorg weg, alles afhandelen op wijkniveau. Dit scheelt een hoop bureaucratie, geld en ellende en de jeugdwerkers kunnen gewoon doen waar ze voor zijn, namelijk de jongeren helpen.

De bezuinigingen in de AWBZ op activerende en ondersteunende begeleiding op het psycho sociale vlak treffen veel kinderen en jongeren. De SP fractie heeft grote vraagtekens of de gemeente Assen bereid en klaar is om dit via het Wmo loket op te vangen. Verder moeten we er voor waken om de jeugd niet te snel te criminaliseren. Jongeren die geen startkwalificatie hebben zijn GEEN uitvallers, dus benader ze ook niet als zodanig. De SP roept de wethouder op om eindelijk eens vaart te maken met de jongerenambassadeurs en de participatie van jongeren voortvarend op te pakken. Op aandringen van de SP neemt de wethouder het advies van de Wmo raad ook mee in de aanpassingen.