Verkoop de Smelt: zeggenschap over en kansen voor schaatsen en zwemmen verloren

15 november 2008

Verkoop de Smelt: zeggenschap over en kansen voor schaatsen en zwemmen verloren

De coalitiepartijen en de VVD hebben gisteren ingestemd met verkoop van de Smelt. De SP niet. Wij vinden schaatsen en zwemmen een basisvoorziening en willen hier dus zeggenschap over houden. Deze zeggenschap is met verkoop van de Smelt volledig verloren gegaan.

Echte toegankelijkheid is niet gewaarborgd met deze verkoop. De SP wil dat zwemmers, schaatsers en verengingen niet afhankelijk zijn van de grillen van een marktpartij, maar willen dat de gemeente zich sterk maakt en verantwoordelijk is voor deze basisvoorziening.
Met de verkoop zijn er echter geen afspraken gemaakt over tarieven of over verenigingen die gebruik maken van de Smelt. Enige zekerheid op het gebied van schaatsen en zwemmen is er dus niet. In standhouding is de enige voorwaarde voor de nieuwe eigenaar, maar dat is een breed begrip, voor wie en voor welke prijs is onzeker, en bovendien voor 1 miljoen af te kopen.

Wij hadden dus gewild dat, nadat bleek dat van der Most de Smelt niet wilde en kon kopen, het college een goed onderzoek had gedaan naar de mogelijkheden van het zwemmen en schaatsen in Assen. We hadden als raad daar een goed debat over willen voeren. Er waren verschillende mogelijkheden, het in eigen handen houden, laten exploiteren, en wellicht, het met het gewenste openluchtzwembad combineren. In ieder geval opties die wat de SP betreft nader onderzoek en een betere uitwerking en onderbouwing verdienden.

Dat onderzoek en debat daarover is door de collegepartijen onmogelijk gemaakt. Allereerst zegden ze het al geplande debat over zwemmen en schaatsen af ondanks de wens van de oppositie om toch het debat aan te gaan. Vervolgens werd er ook niks gedaan met een duur extern onderzoek. Dit bleek een stukje toneelspel van de coalitie om alles toch verstandig te doen lijken. De SP stelde gisteravond voor dat de wethouders en raadsleden van de coalitiepartijen dit bewust verspilde belastinggeld maar uit eigen zak moesten terugbetalen.
Daarnaast staat er in het contract een hele flexibele passage over de ijsbaan. Als die binnen 5 jaar technisch moet worden aangepast is de Smelt niet gehouden aan instandhouding. Tenzij de gemeente wil bijleggen. Het college gaf gisteren aan dat men nog niet weet of men dit wil en kan.

Uit al deze dingen blijkt een korte termijnvisie van de collegepartijen, het college maar ook de Vvd.
De SP gaat voor een lange termijn visie en echte waarborgen voor de zwemmers en schaatsers in Assen. Dat was dan ook de reden dat we gisteren tegen de verkoop stemden.