SP: Oever van het Kanaal herstellen maar plannen voor bevaarbaar maken de papierversnipperaar in.

2 september 2008

Het Kanaal in Assen is op verschillende plekken verzakt. Tijdens de raadsvergadering van 21 augustus vroeg het college om geld zodat dit herstelt kon worden. In het voorstel bleek dat het college niet de volledige oeverconstructie goed heeft onderzocht en de twee verzakte gedeelten tijdelijk wil herstellen. Dit met het oog op eventuele toekomstplannen rond het bevaarbaar maken van het Kanaal.

De SP gaf heel duidelijk aan dat het Kanaal zo snel mogelijk moest worden hersteld. Maar dat niet alleen. We willen dat het hele Kanaal goed werd onderzocht en indien nodig herstelt. En niet tijdelijk, maar op een permanente wijze zodat het netjes is afgewerkt en er weer jaren tegen aan kan. Want wat de SP betreft gaan de plannen voor het bevaarbaar maken van het kanaal direct de papierversnipperaar in, daar hoeven we geen rekening mee te houden bij de herstelwerkzaamheden.

SP raadslid Aly Joustra: “Bevaarbaar maken van het kanaal is een slecht plan dat de samenleving op hoge kosten trakteert, dat bovendien onzinnig is. Want om half Assen open te breken te voorzien van sluizen en bruggen voor een paar bootjes is niet anders dan onzinnig te noemen. Wij hebben geen behoefte aan een volgend prestigeproject. Als dit plan nog een luchtballonnetje is dan adviseert de SP om de grootste naald die u kunt vinden te pakken en deze ballon snel door te prikken. Als het al meer is dan een luchtballon dan lijkt het ons de hoogste tijd om de papierversnipperaar aan te zetten.”

Helaas, tijdens het debat in de raad bleek dat het college de optie van het bevaarbaar maken open blijft houden en er in de raad geen van de andere partij de verspillende prestigieuze plannen afwijst. De SP stemde in met het herstellen van de oever omdat veiligheid voorop staat. We houden verdere ontwikkelingen scherp in de gaten en blijven de plannen voor het bevaarbaar maken afwijzen.