Kinderenvakantieweek eindelijk gerealiseerd

7 juni 2008

Kinderenvakantieweek eindelijk gerealiseerd

Gisteren stemde de raad unaniem in met het voorstel voor kindervakantieweek voor kinderen uit minimagezinnen. Deze kinderen (van 8-16 jaar) kunnen deze zomer een week op vakantie. Er even tussenuit, nieuwe dingen beleven. Dat is nu niet altijd mogelijk, simpelweg omdat er onvoldoende geld is.

Maar vanaf dit jaar kunnen zelf een vakantie uitzoeken voor een maximumbedrag van 300 euro. Zo wordt er gezorgd dat deze kinderen ook kunnen meedoen en ook op vakantie kunnen.

De SP is erg blij met dit voorstel. Het is helder, laagdrempelig en de kinderen en jongeren kunnen zelf een vakantie uitzoeken. Ruim een jaar geleden diende de SP (samen met de Vvd) een motie in om het college opdracht te geven om de kindervakantiekampen echt uit te gaan voeren.
De motie werd aangenomen en vanaf dit jaar is het dus werkelijkheid.

De SP gaf aan dat het allemaal wel heel laat op gang is gekomen. De aanvragen druppelen ook nog heel langzaam binnen. Wat de SP betreft gaat de ISD alles uit de kast trekken om deze maand zoveel mogelijk kinderen te bereiken en te helpen met het aanvragen van een vakantie als dit nodig is. De ISD gaf aan volgende week ook een belronde te hebben gepland naar alle gezinnen die nog niet hebben gereageerd. De SP hoopt dat dit effect heeft en er zoveel mogelijk kinderen gebruik gaan maken van het weekje weg.

Voor de volgende jaren gaven we de wethouder de opdracht mee om vroeg in het jaar te beginnen met informatie geven zodat er voldoende tijd is om alle kinderen te bereiken en een vakantie uit te laten zoeken.De wethouder gaf aan dit zeker te gaan doen.