WMO: college moet huiswerk over doen

18 april 2008

WMO: college moet huiswerk over doen

Donderdag avond werd het WMO beleidsplan besproken. De SP is hierover zwaar teleurgesteld. Volgens SP raadslid Aly Joustra ontbreekt het aan alles: geen visie, geen doelen, geen duidelijk begrippenkader en toetsingskader en met een vernauwde invalshoek. Het is een bureaucratische nota, en praat óver de mensen maar nergens is de moeite genomen om mét de mensen te praten.

De SP is van mening dat met deze beleidsnota Assen een kans laat lopen op het echt bereiken van de titel van de nota: Meedoen en Meetellen. Dit college is zo bezig met grote projecten ,stenen en beton, de economische belangen, dat er zodra er beleid moet worden gemaakt over het welbevinden van de inwoners de paniek toeslaat, en alles wordt bekeken vanuit dezelfde systematiek als dat er naar stenen wordt gekeken.

Ook het advies van de Wmo-raad loog er niet om. Een negatief advies, eigenlijk: college, herschrijf de nota. Maar wat schets onze verbazing: Dit negatieve advies wordt in de reactie van het college omgedraaid in een positief advies. De SP heeft het al vele malen op vele terreinen gesproken over een college dat met zijn rug naar de burgers staat. En nu dus ook met hun rug naar hun eigen advies orgaan.

De SP wil dat het college het WMO-beleidsplan terugneemt en herschrijft. Het advies van de SP fractie aan het college is dan ook: kom achter je bureau vandaan, ga de straat op en praat met de ervaringsdeskundigen hoe dit aan te pakken.
Toon lef, steun experimenten, steun initiatieven rond zelfbeheer, in het opzetten van opvang, dagbesteding enz, van bijvoorbeeld dak- en thuislozen. De SP wil dat er stevig wordt ingezet op de wijken, op laagdrempeligheid en bereikbaarheid. De WMO-raad moet serieus genomen worden, ervaringsdeskundigen moeten een plek en een stem krijgen om tot een visie en uitvoering van de Wmo te komen. Stap voor stap, door meedoen te komen tot: meetellen voor alle mensen. Geef mensen het vertrouwen dat ze er mogen zijn.

Aan het einde van de raadsvergadering was de conclusie van de raad helder: deze beleidsnota wordt afgewezen en het college moet z'n huiswerk over doen.