Leerlingen Drenthe college op bezoek in stadhuis

4 april 2008

Leerlingen Drenthe college op bezoek in stadhuis

Afgelopen week bezochten leerlingen van het Drenthe College Assen het stadhuis.
Dit in het kader van het project “burgerschap” waar op school aandacht aan werd besteed.

SP raadsleden Jan Broekema en Aly Joustra hielpen mee aan het project door tijdens het bezoek te vertellen over hun ervaringen in de gemeentepolitiek en de leerlingen te ondersteunen bij het na spelen van een raadsvergadering.

De leerlingen moesten debatteren en uiteindelijk stemmen over een door hen aangedragen voorstel.
Er moest extra geld beschikbaar komen voor activiteiten voor jongeren in Assen. De groep werd in een voor en tegenkamp verdeeld en een college werd benoemd. Hierna volgde een leuke discussie waarin een verscheidenheid aan argumenten de revue passeerden. Uiteindelijk moest er gestemd worden en beide dagen werd het voorstel met een ruime meerderheid aangenomen.

“Het is leuk en goed dat er niet alleen vanuit de schoolbanken wordt gepraat over politiek. Dit is voor veel leerlingen een ver van mijn bed show, saai en niet interessant. Door een bezoek aan het stadhuis, het naspelen van een raadsvergadering en een gesprek met raadsleden ervaren leerlingen wat dit betekent, zijn ze er zelf bij, doen ze mee, en zal het beter blijven hangen dan een les uit een boek of van het bord.”