SP schiet visie Oranjebuurt af

7 maart 2008

SP schiet visie Oranjebuurt af

De SP heeft donderdag tijdens de raadsvergadering weinig heel gelaten van de stedenbouwkundige visie Oranjebuurt en de houding van het college hierin.

“Deze visie krijgt van de SP een zware onvoldoende. Als het college de buurt echt een warm hart toedraagt moeten ze nu echt samen met de bewoners de visie gewoon opnieuw gaan schrijven. Met deze visie kan de SP absoluut niet leven” aldus SP fractievoorzitter Jan Broekema.

Het college stelt zich in de visie volgens de SP uitermate slap op om de onderofficierswoningen in de Oranjestraat te behouden. De SP vindt dat sloop van deze woningen geen optie kan zijn, en wil de onderofficierswoningen dan ook op de monumentenlijst plaatsen zodat bescherming gewaarborgd is. Hier moet het college zich ook voor uitspreken, geen slappe verhalen of toezeggingen, maar dit ook duidelijk in de visie laten terugkomen.

Het college leert niet van eerdere fouten, blijft met haar rug naar de inwoners van Assen toestaan. Voor de zoveelste keer voelen inwoners zich gepasseerd, niet serieus genomen. Weer een negatieve, formele reactie over hun inbreng en hun buurt. Goed doordachte en onderbouwde plannen van buurtbewoners worden onvoldoende serieus genomen. Een informatieavond die niet op een goede manier worden gebruikt, en bovendien: een college dat vertikt om tijdens een door de buurt georganiseerde rondleiding en bijeenkomst haar gezicht te laten zien. Schandalig volgens de SP.

Het college laat daarnaast de uitwerking van de plannen over aan marktpartijen, wil in de verdere ontwikkelingen geen actieve rol spelen. Volgens de SP is dit een slechte keuze. Als je iets wilt met de buurt dan kan je als college toch niet achterover blijven hangen en toekijken. Dan moet je samen met de bewoners actie ondernemen.

Over twee weken staat dit punt nogmaals op de raadagenda, dan ter besluitvorming.