SP Assen wint Glazen Kaars trofee Amnesty International Groningen

29 maart 2008

SP Assen wint Glazen Kaars trofee Amnesty International Groningen

De SP Assen heeft gisteren tijdens Noordervrijheid, een concertavond van studentengroep Amnesty International Groningen, de Glazen Kaars trofee uitgereikt gekregen. De Glazen Kaars is een wisseltrofee voor mensen uit Noord-Nederland die zich op een bijzondere manier hebben ingezet voor de mensenrechten.

Uit de drie genomineerden koos de jury, bestaande uit Jasper Krommendijk (voorzittter studentengroep), John Morijn (docent mensenrechten) en Mark Simmons (Amnesty Nederland), de SP Assen uit. Dit vanwege het succes dat de fractie dit jaar boekte met betrekking tot de campagne rond China en de mensenrechten die dit jaar in volle gang is.

“ Ondanks enige tegenstand heeft Alie Dekker, voormalig SP raadslid, een motie er doorheen gesleept die mensenrechten een belangrijke rol geeft in het themajaar China in Assen. Zonder de SP die met dit idee kwam en het heeft doorgevoerd, had dit onderwerp naar alle waarschijnlijkheid geen aandacht gekregen van de gemeente Assen en zou het worden over gelaten aan particulieren.”

De kaars is gemaakt door de beroemde glasblazer Bernard Heesen uit Leerdam en mag het komende jaar bij de SP Assen staan.