Oppositie verlaat uit protest raadsvergadering over verkoop Smelt

23 maart 2008

Oppositie verlaat uit protest raadsvergadering over verkoop Smelt

Oppositiepartijen SP, GroenLinks, Plop, D66 en fractieEshuis hebben donderdagavond tijdens de raadsvergadering de raadzaal uit protest verlaten, na het voorlezen van een gezamenlijke verklaring door Ruud Wiersema van Plop. De verkoop van de Smelt stond op de agenda, maar volgens de oppositiepartijen was de voorgestelde wijze van behandeling de naam democratie onwaardig en weigerden de fracties dan ook hieraan mee te werken.

“Voorzitter, collega’s,

De raad neemt zichzelf niet serieus wanneer ze zonder goede voorbereiding, per slot van rekening hebben we de laatste versie pas tien minuten geleden ontvangen, een besluit nemen over het hoofdlijnenakkoord betreffende de verkoop van De Smelt.
De raadsleden van SP, GroenLinks, D66, fractie Eshuis en PLOP willen zichzelf wel serieus nemen. Dat kan niet als we op deze wijze invulling geven aan en verantwoording nemen voor besluiten die op deze manier en onder ontoelaatbare tijdsdruk tot stand komen.
In onze visie de naam democratie onwaardig. Wij zullen hier niet aan meewerken of deelnemen en dus de vergadering verlaten.

Zwem- en schaatscomplex de Smelt zou worden verkocht aan van der Most. De raad kreeg de informatie over het bereikte akkoord pas 24 uur voor de vergadering. Weinig tijd om je te verdiepen, te overleggen of voor te bereiden. Tijdens de vergadering bleek dat Van der Most donderdagochtend eigenhandig het contract op een aantal punten had aangepast, dat hij als privé persoon het nu wilde kopen en het college met deze aanpassingen akkoord ging. Dit werd de raad tijdens de raadsvergadering zelf om half elf 's avonds medegedeeld. Het nieuwe contract werd uitgedeeld met de vraag om het nieuwe contract in een kwartiertje te bekijken en er onze goedkeuring aan te verlenen, want het moest wel voor twaalf uur getekend worden.

De SP keurt deze handelswijze af. Door op deze wijze en onder zo'n tijdsdruk een belangrijk voorstel met grote consequenties voor Assen even snel te willen behandelen, kunnen wij niet instaan voor een goede besluitvorming. Wat de SP betreft had deze vergadering dan ook op een later tijdstip moeten plaatsvinden, of vanavond alleen in opiniërende zin. In ieder geval kun je niet op deze wijze een besluit nemen. De overname van de Smelt is pas op 1 mei, er is voldoende tijd over om de zaken goed te regelen. Het akkoord is ook niet door het college in een kwartiertje beoordeeld, en ook van der Most heeft de tijd gehad voor overleg. Door nu, met het mes op de keel, als raad een besluit te moeten nemen wordt er voorbij gegaan aan de elementaire regels van de democratie.

Raadsleden zijn gekozen volksvertegenwoordigers. We zijn door de inwoners van Assen gekozen om op een zorgvuldige manier hun belangen te behartigen. Het democratisch proces is daarin van groot belang. Je moet de tijd hebben om belangen af te wegen en een besluit te maken. Door deze manier van opereren van zowel het college als van der Most wordt hier volledig aan voorbij gegaan. Dit is geen democratie, en hier kunnen en willen wij niet aan meewerken. Met het opstappen van deze oppositiepartijen - een unicum in de Asser raad - wordt een duidelijk signaal afgegeven: wij nemen de democratie en onze volksvertegenwoordigende rol wel serieus.