SP doet niet mee aan achterkamertjesoverleg

21 februari 2008

SP doet niet mee aan achterkamertjesoverleg

De SP fractie zal niet aanwezig zijn bij de besloten “informatieve bijeenkomst” van donderdagavond. De SP is van mening dat het principieel onjuist is om in een vergadering die niet openbaar is met het college van gedachte te wisselen over belangrijke keuzes rond het Cultureel Kwartier die de komende weken gemaakt moeten worden.

Soms is het nodig dat het college de raad vertrouwelijk informeert. Dit kan gaan over personen of bijvoorbeeld grondaankopen die de gemeente doet om plannen te realiseren.
De SP kijkt ook hier zeer kritisch naar, in sommige situaties is vertrouwelijk informeren volgens ons goed, maar we vermijden dit liever en kiezen voor zoveel mogelijk openbaarheid.

Vertrouwelijk of in beslotenheid met elkaar van gedachte wisselen is helemaal een ander verhaal. Zeker als het gaat om belangrijke keuzes voor een project wat voor veel Assenaren van belang is. Volgens ons is dat een voorbeeld van achterkamertjes politiek en dus absoluut niet wenselijk. Daar doet de SP dan ook niet aan mee.

Aftasten of het college op de goede weg zit, verantwoording afleggen aan de raad, het college controleren en met elkaar van gedacht willen wisselen is prima, maar dat moet in de openbaarheid gebeuren.