Partij van de arbeid slaat de plank mis

23 januari 2008

Partij van de arbeid slaat de plank mis

De PvdA uit op haar website kritiek op de SP. Dit vanwege de steun die de SP geeft aan de actie van bewoners uit Assen-Oost tegen de aanleg van een fietspad ten koste van 1300 m2 Amelterbos. De SP zou niet zuiver handelen omdat we voor de nota fietsverkeer hebben gestemd waar dit fietspad ook in staat. De PvdA fractie slaat echter de plank mis en hun reactie is niet anders dan een zwaktebod te noemen.

De bijdrage van de SP aan deze actie is hartstikke zuiver, en zo duidelijk als het maar kan. De PvdA vertelt ook niet het hele verhaal. De SP heeft inderdaad voor de fietsnota en uitwerking daarvan gestemd. Dat hebben we ook nooit ontkend. Maar wat de PvdA er niet bij vertelt is dat het gaat om een brede nota met zo’n 30 voorstellen om het fietsen in heel Assen te verbeteren. Alles staat er heel beknopt in. Het hele plan voor dit fietspad is bijvoorbeeld in 2 regeltjes uitgelegd.

Wat de PvdA er vervolgens ook niet bij vertelt is dat de precieze uitwerking van het plan, met de minder plezierige consequentie dat er 1300 m2 bomen moesten worden gekapt nooit door het college aan de raad is medegedeeld. Dit wist het college van te voren, en hadden de raad actief moeten informeren over deze consequentie die nu voor zoveel beroering zorgt.
De PvdA vertelt er ook niet bij dat het college verzuimd heeft om de alternatieven voor dit pad goed te bekijken en de raad hierover te informeren. Er zijn dus verschillende mogelijkheden voor een fietspad, maar waarom heeft het college dit niet vertelt.
De PvdA vertelt ook niet dat het college heeft verzuimd de inwoners vooraf goed te betrekken bij dit concrete plan, en dat er achteraf wel inspraak beloofd wordt maar dat ze er bij vergeten te vertellen dat dit alleen geldt voor een heel klein groepje mensen die er direct tegenaan woont.

De SP heeft inderdaad voor de hele fietsnota gestemd, wij zijn ook voor goede fietspaden en voorzieningen in Assen. Maar als je dan door inwoners en een actiegroep wordt geinformeerd over de uitwerking van dit ene plan, (oa. de kap van zoveel bomen) en je ziet de protesten uit de buurt en hoort over de andere, betere en veiligere alternatieven, allemaal zaken die het college verzuimd heeft om er bij te vertellen, dan lijkt het mij niet meer dan normaal om als partij bij deze hele gang van zaken grote vraagtekens te zetten. Hier heeft het college steken laten vallen, dingen bewust niet genoemd. Want nu weten we, oa. dankzij de inwoners en Assen2010 wel het hele verhaal, en dat maakt het toch echt anders van.

Dat is dan ook de reden geweest om als SP te zeggen, we sluiten ons aan bij de actie van de inwoners. We proberen gezamenlijk ook de rest van de politiek en de gemeente te overtuigen dat de aanleg van dit fietspad op deze plek overbodig is. Dat het college hier niet goed mee bezig is. Volgens ons is dat dus hartstikke zuiver en duidelijk. De SP heeft dit ook uitgelegd, pas nu de actie een echt succes aan het worden is en mensen zich massaal laten horen komt de PvdA met dit soort kritiek aanzetten. Dat is niet anders dan zwak te noemen.

Dat de PvdA dan op het pluche blijft zitten, de protesten van inwoners wil negeren en niet wil kijken naar betere alternatieven is aan hen. Ik vind het een teken van weinig oog hebben voor de werkelijkheid, realiteit en de inwoners.
Maar de SP blijft dan niet stil zitten, luistert naar de inwoners, durft te zeggen: dit plan is verkeerd. Bewoners, wij sluiten ons aan bij jullie protest en we proberen samen de gemeente te overtuigen.en ondernemen actie. En dat is heel zuiver, heel logisch en heel goed uit te leggen.

Jan Broekema (Fractievoorzitter SP)