Een rode jas die past: SP over de brandweer

23 december 2007

Een rode jas die past: SP over de brandweer

In de laatste raadsvergadering van 2007 stond de brandweervisie Assen op de agenda. Een belangrijk onderwerp, de brandweer is een van de meest belangrijke maatschappelijke voorzieningen en er staat flink wat te veranderen in Assen. De SP fractie wilde op een aantal punten dan ook meer duidelijkheid krijgen en kwam met verschillende voorstellen.

Brandmelders in alle woningen
Zo moet er stevig worden ingezet op brandpreventie. De SP stelde voor om in alle nieuwbouw en bestaande huizen een brandmelder te installeren en in te zetten op een goed gebruik van die apparaten en voorlichting over brandpreventie. Dit kan veel schade en leed voorkomen.

Inzetten om opkomsttijd te verlagen
Je moet alles uit de kast halen om zo snel mogelijk ter plaatse te zijn bij een brand of ongeval. Verkeersregulerende maatregelen, de brandweer betrekken bij nieuwe wegen en wijken, brandweermensen voorrang verlenen op huizen in de buurt van de kazerne kunnen helpen de opkomsttijd te verkorten. In het rapport “opkomsttijd” van de inspectie voor Openbare Orde en Veiligheid staan meer voorstellen. De SP wil dat deze waar mogelijk ook in Assen worden toegepast.

Geen nieuwe bureaucratische gemeenschappelijke regeling
Daarnaast wilde de SP duidelijk krijgen dat de geplande bovengemeentelijke samenwerking niet uitmond in een nieuwe bureaucratische en onbestuurbare gemeenschappelijke regeling waar je als gemeente weinig controle meer over hebt.

De vrijwilligers staan centraal
Centraal staat voor de SP de waardering voor de brandweermensen, en dan met name de vrijwilligers. Zij doen enorm belangrijk werk en moeten worden gekoesterd, we moeten trots op hen zijn. De SP heeft duidelijk gesteld dat het van zeer groot belang is om bij alle veranderingen de vrijwilligers goed te betrekken en voldoende inspraak te geven.