Daklozenopvang: College moet regie nemen en zorgen voor dagopvang tijden Kerstdagen

23 december 2007

De SP heeft vragen gesteld aan het college over de daklozenopvang in Assen.
De SP is van mening dat het college de regie op dit moment te weinig neemt en wil voor deze kerstdagen ook dagopvang gerealiseerd zien in Assen.

Deze kerstdagen is er geen dagopvang op de Kommarin, ook tijdens andere feestdagen en zaterdagen en zondagen is de dagopvang dicht. De SP vond dit onacceptabel en wil dat er tijdens de kerst ruimte open is waar daklozen terecht kunnen voor wat eten, drinken en warmte.
De wethouder gaf aan dat er in Assen op tweede kerstdag inmiddels dagopvang is geregeld en dat men nog in overleg is over de 1e kerstdag.

Daarnaast wil de SP dat de gemeente de regie neemt op het gebied van daklozenopvang en komt met een gericht beleid zoals dit onder de WMO is bedoeld (prestatievelden 7,8 en 9).
Dit beleid dient erop te zijn gericht dat er een registratie plaatsvindt van betrokkenen, dat er bindende afspraken worden gemaakt met alle zorgverleners t.a.v de van hen verwachte verantwoordelijkheden, dat er opvang beschikbaar komt naar evenredigheid in alle stadsdelen. En er vanuit een sluitende zorgketen met individu-gericht aanpak gewerkt wordt aan de opvang en rehabilitatie van betrokkenen.

Dit vraagt mede een erkenning en ondersteuning van vrijwilligersorganisaties, die hierin tot nu toe het voortouw hebben genomen.
Assen dient een stad te worden waar iedereen meetelt en in staat wordt
gesteld mee te doen.