Voorstel voor PR-campagne voor Assen: een slechte en losse flodder

27 oktober 2007

Voorstel voor PR-campagne voor Assen: een slechte en losse flodder

Afgelopen week besliste de gemeenteraad over het programma identiteit en imago. Een stadsmarketingprogramma voor 100.000 euro per jaar om Assen een beter imago te geven.
De SP fractie stemde tegen dit voorstel, en wel om de volgende redenen:

-Er zit geen visie achter, er zijn geen concrete doelen gesteld en het probleem is niet helder.
In juni heeft de gemeenteraad besloten dat er eerst een economisch beleidsplan moest komen met daarin de kaders en voorstellen hoe en waarmee je Assen, als blijkt dat het nodig is, op de kaart zou zetten. Dit is er nog niet en toch vindt het college stadsmarketing nu ineens nodig.

-Het imagoprobleem dat Assen heeft ligt niet aan het wonen, werken of vrijetijd, de zaken waar de stadsmarketing zich alleen op richt. Het grote probleem ligt bij Assen als gemeente. Een passieloos gemeentebestuur, veel communicatieproblemen, weinig daadkracht. (omgang met het CK, erfgoedkwartier, kloosterveste, draaiorgelmuseum, Assen FM en de wijkverenigingen zijn maar enkele van de vele voorbeelden) Hier moet verandering in komen, maar dat bereik je niet door een gelikte folder uit te geven.

-Promotie staat centraal in het plan. Maar als je niks aan de inhoud doet dan val je snel door de mand. Maar over die inhoud word in dit plan niet gesproken.

-Ook de voorgestelde stadsmarketing heeft nu niet de prioriteit. Assen blijft de komende jaren groeien, is zelfs de snelst groeiende stad in het Noorden. We hebben een TT die ons op de kaart zet, staan bekend om sport, om groen. Er zijn heel veel onderwerpen waar die 100.000 euro per jaar veel beter en zinvoller aan kan worden besteedt.

Het college toont ook buiten dit programma aan geen duidelijke visie te hebben op dit gebied en ook hier met losse flodders te schieten. Afgelopen week besloten ze, ook zo maar uit het niets, zonder dat het financiële plaatje inzichtelijk is gemaakt, zonder aangetoond nut of noodzaak, zonder het hier met de raad over te hebben, geld uit te trekken voor een nieuw gemeentelogo. Weer een losse flodder van jewelste waar totaal geen heldere visie achter zit. Een heel slecht plan volgens de SP.

Helaas is het programma Identiteit en Imago toch aangenomen. De collegepartijen en PLOP vonden het een prachtig plan om wel 100.000 euro uit te geven aan een reclamecampagne zonder doel, zonder noodzaak en zonder ook maar iets te doen aan de inhoud en aan het echte imagoprobleem: dit gemeentebestuur.