SP presenteerde Terugspeeltheater rond de Werelddag van verzet tegen armoede

SP presenteerde Terugspeeltheater rond de Werelddag van verzet tegen armoede

Zaterdag, 13 oktober ’07

Locatie: Indonesisch Restaurant Xapoe, Assen

Het was een heel bijzondere middag in het gezellige Restaurant Xapoe in Assen.

De SP had een actie georganiseerd die de aandacht moet vestigen op 17 oktober aanstaande, werelddag van verzet tegen armoede, die aanstaande woensdagmiddag voor de eerste maal wordt georganiseerd in Assen.

Van tevoren hadden we zoveel mogelijk mensen uitgenodigd door middel van het uitdelen van flyers. Van twaalf tot twee was er een ludieke actie waarbij een aantal SP leden verkleed als zwervers flyers gingen uitdelen. Maar de reacties van het haastig winkelende publiek vielen nogal tegen. Ko Vester, lid van de Provinciale Staten had ook een winkelwagentje mee, volgeladen met oude spullen, maar hij had de ervaring dat de mensenmassa spontaan uiteen week toen ze hem zagen staan.
Om twee uur konden we dan beginnen met het Terugspeeltheater, waarbij ervaringen van het publiek door een drietal toneelspelers worden omgezet in toneel. De gezellige kleine zaal was toch redelijk gevuld met voornamelijk SP publiek.

In eerste instantie was het publiek nogal lacherig bij het idee dat zij met verhalen moesten komen en dat zij dus eigenlijk ook een rol speelden in het toneel, maar al gauw kwamen de verhalen los. Een verhaal over armoede uit Albanie, verhalen over armoede vroeger en nu. Het Terugspeeltheater gaf deze verhalen op zo’n integere en treffende wijze weer dat ik zelf, maar ook anderen een paar maal tot tranen toe geroerd was! Wat opvalt is dat mensen die zelf armoede hebben meegemaakt of het kennen van anderen die dichtbij staan, dat die mensen solidair zijn. Dat zijn dus ongeveer 10 procent van de Nederlandse huishoudens. De overige 90% die in redelijke welvaart leven, interesseert het doorgaans niet of heeft er ook geen begrip voor.
De minachting die mensen in armoede ten deel valt is het ergste, maar ook werd duidelijk dat mensen in armoede een dagelijkse strijd leveren, waar ontzettend veel moed en kracht voor nodig is.

We hopen op een grote opkomst op woensdag 17 oktober, in de Gouverneurstuin. We hebben veel leuke muziek en interessante sprekers. Er is een kinderprogramma en allerlei informatiestands, dus komt allen!

Yvonne Whittaker