SP motie tegen belastingplan woningcorporaties

14 oktober 2007

SP motie tegen belastingplan woningcorporaties

Donderdag diende de SP fractie tijdens de raadsvergadering een motie in tegen het belastingplan van minister van financiën Wouter Bos. Per 2006 betalen de woningcorporaties belasting over de winst op hun commerciële activiteiten. Nu moeten ze dat in 2008 ook gaan doen over de sociale woningbouw. De opbrengsten van deze belasting verdwijnen in de schatkist. Er is geen enkele garantie dat elke cent daarvan weer terug gaat naar de sociale woningbouw.

De SP is van mening dat dit plan een negatieve uitwerking zal hebben op de investeringen in wijken en het bouwen of renoveren van betaalbare woningen in Assen. Daarom vond de SP dat de raad hier een brief over naar Den Haag moest sturen. De collegepartijen (PvdA,CDA en Christen Unie) gesteund door Groen Links vonden dat ze het in den Haag maar uit moesten zoeken. “Daar gaan wij in Assen niet over”
Volgens SP fractievoorzitter Alie Dekker, is de Asser raad geen knip voor de neus waard als ze slap achterover gaat hangen met de opmerking “het is landelijk beleid” De collegepartijen waren echter niet in beweging te krijgen en voorzien geen negatieve gevolgen voor Assen. Het CDA verwacht zelfs dat door dit plan de corporaties juist meer in de sociale woningbouw gaan investeren.
Laten we hopen dat Siemen Vegter van het CDA gelijk krijgt en dit belastingplan niet de opmaat is tot privatisering van de woningcorporaties.
Waarmee vervolgens de sociale doelstellingen van corporaties komt te vervallen. De gevolgen daarvan laten zich raden. Net als zorg, onderwijs en energie hebben we allemaal een dak boven ons hoofd nodig. Die basisvoorzieningen moet je niet aan de markt overlaten.

Van het CDA kun je zo’n beweging verwachten maar inmiddels zal dit dan ook de zoveelste privatiseringsoperatie zijn die de PvdA goedkeurt.
In november wordt het plan van Wouter Bos besproken in de Tweede Kamer. Laten we hopen dat er, zoals de motie van de SP stelt, er toch een alternatief plan komt. De motie haalde het helaas niet en werd verworpen met 11 voor- en 19 tegen.