Plan voor schoolcampus Dr Nassau en VvGogh er snel doorheen gedrukt?

16 oktober 2007

Plan voor schoolcampus Dr Nassau en VvGogh er snel doorheen gedrukt?

Het college heeft vorige week bekend gemaakt dat ze samen met het Dr. Nassaucollege en Vv.Gogh een schoolcampus wil realiseren. Dit wil zeggen, twee middelbare scholen, ruim 2500 leerlingen, ruim 200 leraren op 1 locatie. De gemeenteraad wordt gevraagd om over anderhalve week in een half uurtje in 1 vergadering “ja” te zeggen tegen dit enorme plan.
De SP is het absoluut niet eens met deze voorgestelde wijze van behandeling.

Zo ga je niet om met een project dat van zo ontzettend groot belang is voor Assen. Dit plan is iets waarmee we beslissen over de opzet en locatie van de school voor alle havo/vwo leerlingen uit Assen en omstreken voor de komende decennia. Met dit plan is minstens 35 miljoen euro gemoeid. Erg belangrijk dus, en dan moet je dat zorgvuldig behandelen. Zoals dit nu wordt voorgesteld lijkt het er echter sterk op dat dit plan er even gauw doorheen moet worden gedrukt, en daar zijn wij absoluut op tegen!

De SP wil dat er (op z'n minst) eerst een informatieavond komt voor alle geïnteresseerde inwoners en raadsleden. Hier kunnen de scholen vertellen wat hun visie is en plannen zijn en hoe het college dit ziet. Alleen een persconferentie geven over deze plannen is onvoldoende.

Dan moet je als gemeente allereerst een besluit nemen of je überhaupt wel gezamenlijke nieuwbouw wilt in Assen, of dat je bijvoorbeeld kiest voor twee (of meer) aparte locaties. Hier moet de raad ook serieus over praten, en een besluit over nemen. Pas daarna kun je besluiten over een locatie en andere zaken die bij een schoolcampus komen kijken.

De SP heeft dit voorgesteld aan alle raadsleden en dit ook binnen de agendacommissie en de griffier uitgezet. We hopen dan ook dat de andere fracties ons hierin steunen en er met ons voor kiezen om deze manier van behandeling snel van tafel te halen. Dit zodat er voor dit belangrijke onderwerp meer tijd en aandacht komt.