SP wil dat ook de jongeren uit minimagezinnen in Assen kunnen meedoen

15 september 2007

SP wil dat ook de jongeren uit minimagezinnen in Assen kunnen meedoen

De SP fractie heeft gisteravond tijdens de raadsvergadering vragen gesteld aan de wethouder sociale zaken over het ontbreken van een meedoenpremie voor jongeren in de armoedenota Meedoen Mogelijk Maken.

Kinderen uit minimagezinnen die op de basisschool zitten krijgen jaarlijks een meedoenpremie van 200 euro. Hier kunnen ze bv. een lidmaatschap van scouting of de voetbalclub van betalen.

Als kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan vervalt deze premie. In de armoedenota Meedoen Mogelijk Maken staat dat deze kinderen vanaf dan recht hebben op een landelijke regeling voor tegemoetkoming in de school en studiekosten, en dat daarom de meedoen premie voor hen niet nodig is.

SP Raadslid Jan Broekema: “Die landelijke regeling is bedoeld om de school en studiekosten van te betalen. Een lidmaatschap van de voetbalclub kan en mag daar niet van betaald worden. Deze jongeren kunnen dus straks bv. geen lidmaatschap meer betalen en vallen buiten de boot, terwijl zij daar niks aan kunnen doen. Dit kunnen en moeten we voorkomen. De Sociale Alliantie Assen heeft de raad en het college hier ook op gewezen. De SP wil dat ook jongeren daarom gewoon recht houden op een jaarlijkse financiele bijdrage voor sociaal/culturele activiteiten, de zogenoemde “meedoenpremie”.

De wethouder wilde tijdens de vergadering helaas niet direct toezeggen dat dit opgelost gaat worden. Wel wilde hij toezeggen dat hij er samen met de ISD opnieuw naar gaat kijken en binnen een maand laat weten of dit gat in het armoedebeleid wordt gedicht.