Regels voor reclame: SP pleit voor meer aandacht voor energiebesparing

28 september 2007

Regels voor reclame: SP pleit voor meer aandacht voor energiebesparing

Tijdens de afgelopen raadsvergadering stond de reclamenota op de agenda. De SP heeft hier twee voorstellen gedaan om lichtvervuiling tegen te gaan en om het energieverbruik van reclameobjecten te verminderen.

Nog steeds zien we dat op veel bedrijventerreinen 's avonds en 's nachts de gevels of reclameborden verlicht worden. Dit is ongewenst volgens de SP. Nachtdieren hebben hier last van en het verbruikt enorm veel energie. Door hierover regels op te stellen moet dit wat de SP betreft tot het verleden gaan behoren. Ook kan er door het gebruik van led-verlichting in plaats van traditionele belichting in reclame/lichtbakken een energiebesparing van 40% worden gehaald. De SP wil van het college horen of dit als voorwaarde gesteld kan gaan worden.

Reclame moet kunnen, maar in een groeistad als Assen moeten we voorkomen dat er een wildgroei aan reclame gaat ontstaan. Daarom zijn duidelijke regels nodig, die ook gehandhaafd kunnen worden.

Naast deze twee voorstellen stelde de SP voor om de enorme billboards, die langs de kant van de weg staan, te verwijderen. Deze borden die door de gemeente zijn geplaatst vindt de SP niet in een groen Assen thuishoren. Er is de afgelopen jaren al veel groen verloren gegaan door wegverbredingen etc. Die groene stroken langs de wegen zijn van groot belang voor het oog en het 'groene' gevoel dat je krijgt als je door Assen rijdt. Daarom moeten die grote borden niet het zicht verpesten. Er zijn voldoende andere mogelijkheden om reclame te maken. De gemeente hoeft met deze billboards langs de kant van de weg hier niet nog meer mogelijkheden voor aan te dragen.

Het college gaat bekijken of de SP voorstellen op het gebied van energiebesparing kunnen worden gerealiseerd en komt daar voordat de raad over deze nota besluit op terug.