SP stemt tegen bevaarbare vaart en draaikom

27 juni 2007

SP stemt tegen bevaarbare vaart en draaikom

Afgelopen dinsdag stond de bevaarbare vaart met de draaikom op de agenda ter besluitvorming in een extra raadsvergadering. De SP is hier altijd heel duidelijk over geweest: Wij zijn tegen deze geldverspillende plannen.

Maar nog voordat er maar 1 centimeter is gegraven is er al een overschrijding van het budget van 1,5 miljoen euro. SP raadslid Jan Broekema gaf aan dat wat de SP fractie betreft dit echt niet kon. Een duurdere damwand, hogere staalprijzen en een hoogwaardiger architectonisch ontwerp voor de Witterbrug waren hier de oorzaak van. Voor de SP is dit geen excuus. Dit had voorzien kunnen en moeten worden. Ook de gemakszucht van het college en veel fracties over deze enorme overschrijding vond de SP te belachelijk voor woorden. Ter vergelijking: het armoedebeleid kost per Assenaar ruim 13 euro, alleen deze overschrijding voor een bevaarbare vaart kost al 23 euro per Assenaar. En bijna geen enkele andere politieke partij die hier serieus wat over zegt. Schandalig volgens de SP.

De SP gaf aan tegen de plannen te zijn, ook tegen de plannen voor een draaikom. Aan het getrouwtrek rond de 23 of 26 meter brede draaikom deed de SP dan ook principeel niet mee en onthield zich in deze discussie ook van stemmen.

Toen over het hele plan voor het bevaarbaar maken van de vaart en de draaikom van inmiddels 27,10 meter besloten kon worden, stemde de SP fractie tegen. Het hele plan is helaas wel met een kleine meerderheid aangenomen.

Klik hier voor de bijdrage van de SP in de eerste termijn