Fractienieuws april 2007

20 april 2007

Fractienieuws april 2007

Weigerambtenaar, Reintegratie, gokhal en rooftas. Dit waren de vier onderwerpen die tijdens de raadsvergadering van 19 april op de agenda stonden. Een verslag over deze punten.

Zonder gokhal geen TT World? Lariekoek volgens de SP

Alie Dekker voerde het woord over de gokhal waar ze namens de SP in stevige bewoordingen aangaf niet in te kunnen stemmen met deze uitbreiding van de gokhalverordening. De SP was van mening dat de PvdA en de Vvd intimiderend optraden. Zonder enige onderbouwing dreigen met: als die gokhal er niet komt dan is TT-world gedoemd te mislukken. De SP was hier niet van onder de indruk. Alie Dekker vroeg aan beide fracties dit dan eens te onderbouwen, maar de PvdA en de Vvd bleven muisstil. De SP stemde wel in met twee amendementen die de regels om een nieuwe gokhal te kunnen vestigen wat aanscherpten. Zo ligt nu het aantal speelautomaten vast op 210, in het collegevoorstel was dit een open einde. Ook stemden we in met een extra voorwaarde voor het personeel: zij moeten om een vergunning te krijgen allemaal met succes een curcus verslavingszorg hebben gevolgd. De SP stemde uiteindelijk wel tegen het gokhalvoorstel.

Rekenkamer en Reintegratie

De rekenkamer heeft onderzoek gedaan naar de reintegratiebureaus en trajecten in Assen. Dit onderzoek werd gisteren besproken. De SP vroeg extra aandacht voor het hoge percentage clienten die ontevreden zijn over het bureau of het traject. Hier moet veel meer aandacht voor komen omdat anders mensen ongemotiveerd raken en afhaken. Ook moet de nadruk meer liggen op participatie. De SP gaf aan dat in gemeenten die het reintegratiegebeuren onder eigen beheer hebben en niet, zoals Assen hebben uitbesteedt, de resultaten goed zijn. Laat de gemeente hier eens gaan kijken om van deze gemeenten te leren was het advies aan het college. De SP wilde daarnaast dat alle aanbevelingen van de rekenkamercommissie werden overgenomen en door het college goed uitgewerkt in meetbare, concrete doelen.

Rooftassen

De SP is van mening dat je geen papieren regels moet maken. Als je niet precies weet of er een probleem in Assen is, of hoe groot het probleem is en je niet weet hoe je regels kunt handhaven dan moet je ze niet invoeren. De VNG geeft zelf aan dit een slechte maatregel te vinden. Toch wil het college en de voltallige raad zonder enige serieuze onderbouwing akkoord gaan met een verbod op ondermeer rooftassen en geprepareerde kleding. Aly Joustra had hier namens de SP vraagtekens bij. Wat is nu precies het probleem in Assen, wat denken we met dit verbod te bereiken, hoe wordt er gehandhaafd? Allemaal vragen waar de burgemeester (woordvoerder van het college) geen duidelijk antwoord op kon geven. Daarnaast gaf Aly Joustra aan dat dit ook extra gevolgen kon hebben voor de persoonlijke vrijheid. Mag iedereen straks gewoon gefouiilleerd worden door een agent. Nu mag dat alleen bij serieuze verdenking van een misdrijf. Ook hier kon de burgemeester niet duidelijk over zijn. De SP stemde daarom als enige partij tegen dit voorstel.

Weigerambtenaar

Een uitgebreide discussie over dit principiele punt in de raad. De voltallige raad behalve de twee christenlijke fracties stemden voor een motie waarin staat dat in Assen alle ambtenaren alle huwelijken moeten sluiten. Er is dus geen plek in Assen voor ambtenaren die mensen van hetzelfde geslacht niet willen trouwen. Nu was dit nooit een probleem in Assen maar door een passage in het regeerakkoord vonden veel gemeenten, waaronder Assen, het nodig zich toch duidelijk hierover uit te spreken. De SP is van mening dat een ambtenaar zich gewoon moet houden aan de wet. Er is geen verschil tussen paren van hetzelfde geslacht en paren van verschillend geslacht verwoorden Jan Broekema namens de SP. Laten we hen dan ook gewoon gelijkwaardig behandelen en niet toestaan dat zij door trouwambtenaren, die ook gewoon de wet hebben te respecteren, anders worden behandeld. Als je principiele bezwaren hebt dan neem je het baantje toch gewoon niet aan.