SP komt met initiatiefvoorstel Kinderlintjes

7 maart 2007

SP komt met initiatiefvoorstel Kinderlintjes

In een aantal gemeenten in Nederland zoals Amersfoort, Tilburg, Nijmegen en Wageningen worden op Koninginnedag niet alleen aan volwassenen lintjes uitgereikt maar ook aan kinderen. De SP in Assen wil dat dit vanaf volgend jaar ook in de Drentse hoofdstad gaat gebeuren en dient daarom een initiatiefraadsvoorstel in dat op donderdag 22 maart opinierend in de gemeenteraad van Assen besproken wordt.

De SP wil dat kinderen vanaf 2008 ook kunnen worden verrast met een lintje. Kinderen kunnen een lintje ontvangen omdat zij zich langdurig hebben ingezet voor onze samenleving door bijvoorbeeld rommel in hun straat op te ruimen, ouderen in de buurt te helpen met boodschappen, vrijwillig te helpen op de kinderboerderij of de sportclub. Ook kan een kind een lintje krijgen omdat het een bijzondere prestatie heeft geleverd. Dit kan bijvoorbeeld een kind zijn dat iemand uit het water heeft gered. Een kind kan dus een lintje krijgen voor een eenmalige bijzondere prestatie maar juist ook voor langdurige hulpvaardigheid.

SP raadslid Jan Broekema: "Waarom zou een lintje alleen voor volwassen weggelegd zijn? Kinderen kunnen ook heel veel betekenen voor hun omgeving en wanneer je de betrokkenheid van kinderen bij onze maatschappij wilt stimuleren is een waardering voor hun inzet zeker op z'n plaats. We mogen trots zijn op deze kinderen en dit hen dit als stad ook best laten weten.

Een jury met daarin kinderen, en bijvoorbeeld ook een leraar, een raadslid en de wethouder jeugd beoordeelt de aanmeldingen. Het is de bedoeling dat de Kinderlintjes, net als de lintjes voor volwassenen, ook door de burgemeester tijdens een "echte" en "officiele" ceremonie op Koninginnedag worden uitgereikt.