SP wil opheldering rond sluiting Draaiorgelmuseum

16 januari 2007

SP wil opheldering rond sluiting Draaiorgelmuseum

De SP fractie werd afgelopen week onaangenaam verrast door een brief van Stichting Draaiorgelvrienden Assen. In die brief stond namelijk het onheilspellende nieuws dat het museum van de gemeente Assen heeft gehoord dat zij per 1 januari 2008 uit hun pand aan de Rode Heklaan in Assen moeten.

Dit nieuws is de stichting totaal onverwacht medegedeeld door medewerkers van de gemeente Assen en sloeg in als een bom. Ze kregen van de gemeente te horen dat "De gemeente toch niet om een draaiorgelmuseum in Assen heeft gevraagd". De SP begrijpt dan ook goed dat het bestuur en de vrijwilligers van het Draaiorgelmuseum boos zijn. Dit gaat in tegen de gemaakte afspraken en de door het college gedane toezeggingen rond het Draaiorgelmuseum uit 2004 waar de SP in 2006 opnieuw aandacht voor gevraagd heeft.

Het college heeft in juni 2006 na vragen van de SP fractie toegezegd dat als het Draaiorgelmuseum uit het pand moet de gemeente perspectief op een andere ruimte zou bieden. Tevens zegde de wethouder onder meer toe in nauw overleg met het stichtingsbestuur de gang van zaken te bespreken. Dit is niet gebeurd, met de stichting is hierover niet gesproken, de stichting moet volgens de gemeente zelf maar op zoek naar andere ruimte en ook de gemeenteraad is hierin volledig genegeerd.

De SP is onaangenaam verrast door dit nieuws en verbijsterd over de gang van zaken rond dit voornemen van de gemeente. Door te stellen dat "Assen niet om een draaiorgelmuseum heeft gevraagd", gaat het college voorbij aan de jarenlange inzet van de vrijwilligers en de waarde die het unieke museum voor Assen heeft.

Daarom wil de SP fractie zo snel mogelijk opheldering krijgen van het college en heeft een aantal schriftelijke vragen gesteld. De SP wil van het college weten waarom er op deze manier gehandeld is, waarom toezeggingen niet zijn nagekomen, wat de consequenties hiervan zijn en of het college met de SP van mening is dat dit museum wel degelijk een goede plek in Assen moet krijgen.

De SP heeft gevraagd deze vragen zo snel mogelijk te beantwoorden zodat de antwoorden kunnen worden meegenomen in het debat dat de gemeenteraad (waarschijnlijk de volgende week) met het college van plan is te voeren over dit onderwerp.

Klik hier voor de schriftelijke vragen.