SP tegen kernenergie, voor duurzame, milieuvriendelijke oplossingen

26 januari 2007

SP tegen kernenergie, voor duurzame, milieuvriendelijke oplossingen

In de gemeenteraad is afgelopen donderdag een motie aangenomen waarin de raad van de gemeente Assen zich uitspreekt tegen de bouw van een nieuwe kerncentrale in Nederland. De SP heeft deze motie ondertekend en van harte ondersteund.

De gemeente laat haar afkeur blijken in een brief en in de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering van Essent. Essent heeft namelijk belangstelling getoond in de bouw van een nieuwe centrale, en de gemeente Assen is aandeelhouder van Essent. Alleen de VVD wilde de motie niet steunen.

Zolang er geen goed alternatief voor de afvalverwerking is en de veiligheid van de centrales en het vervoer nog altijd niet voor 100 procent gewaarborgd kan worden, is kernenergie wat de SP betreft onwenselijk. Het is, zoals in de motie ook staat, onacceptabel de generaties na ons, voor een door ons veroorzaakt probleem te laten opdraaien. Het is natuurlijk makkelijk om nee te zeggen, maar de SP is van mening dat je dan ook met alternatieven moet komen.

Die zijn er, maar dan moeten dat ook echt samen willen. De SP wil veel meer investeringen in duurzame energie. Dat moet op mondiaal gebied, Europees, landelijk, maar kan ook heel goed plaatselijk. Door lokale initiatieven te starten als bijvoorbeeld een energiebox of door te investeren in meer zonnecollectoren in Assen en bijvoorbeeld een zo milieuvriendelijk gemeentelijk wagenpark.

We moeten massaal energie besparen en onze eigen energie opwekken uit zon, aardwarmte en wind. De Energieraad, het adviescollege van de regering, heeft gezegd dat het technisch mogelijk is hetzelfde te doen als we nu doen, met maar een kwart van de brandstof die we nu gebruiken. Om een voorbeeldje van besparing te noemen: Als de Europese Unie bijvoorbeeld voorschrijft dat alleen de zuinigste techniek wordt toegepast voor de 'stand-by' lampjes, dan zijn in Nederland al twee elektriciteitscentrales minder nodig.

Laten we dus hopen dat het protest van Assen zin heeft, dat ook andere aandeelhouders dit voorbeeld volgen en er geen nieuwe kerncentrale komt.

Jan Broekema