SP boekt succes tijdens begroting

10 november 2006

SP boekt succes tijdens begroting

De SP fractie heeft een aantal goede successen behaald tijdens de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad en ingestemd met de begroting van 2007.

Alie Dekker zette maandag duidelijk en onomwonden de mening van de SP neer. Met de begroting zoals die er lag kon de SP niet instemmen. Assen barst van het geld, maar volgens de SP ontbrak bij het college de politieke wil om nu dan ook echt te kiezen voor investeringen op sociaal en maatschappelijk terrein. In beton is er al zo veel geinvesteerd, nu wordt het tijd voor een inhaalslag op sociaal gebied. In de begroting stond nog steeds de voor de SP onaanvaardbare bezuiniging van 250.000 op het wijkwelzijnswerk. De SP fractie was erg teleurgesteld dat er veel te weinig concrete investeringen op sociaal en maatschappelijk terrein in deze begroting werden vastgelegd.

Tijdens de vergaderingen heeft de SP nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het minimabeleid, openbaar vervoer, sociale woningbouw, cultuur, het wijkwerk, maatschappelijkwerk en voor subsidie voor de Asser scouting. De SP diende een 5-tal moties en amendementen in om ook in de begroting nog het een en ander concreet te veranderen. De beantwoording van het college en hun reactie op de moties en amendementen waren verrassend positief. Op heel veel punten gingen ze mee met de SP of de oppositie, of zegden ze toe het serieus te onderzoeken. Zo haalden de bezuiniging van 250.000 euro op het wijkwelzijnswerk weg, en zegde ze een nieuwe jongerenwerker in 2007 toe. Ook gaat het college, op initiatief van de SP, serieus aan de slag om meer mensen te bereiken die recht hebben op een minimaregeling en wordt de reductieregeling weer terug gebracht naar 0 jaar. Ook gaat het college met Noordermaat bekijken wat er in 2007 op gebied van maatschappelijk werk verbeterd moet worden. Het SP voorstel over de keurngskosten voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart wordt betrokken bij het minimabeleid.

Dit, en nog een aantal andere toezeggingen zorgde ervoor dat de grootste pijnpunten van de SP werden weg genomen. en dat er, zoals de SP voorstelde en ook eiste, in 2007 meer gaat gebeuren op sociaal en maatschappelijk terrein. Na een korte schorsing besloot de SP om voor de begroting 2007 te stemmen.

Wel blijven er een aantal onderwerpen die volgens de SP nog onvoldoende zijn belicht, of concreet uitgewerkt. Dit houden wij dan ook goed in de gaten het komende jaar en wij zullen de verdere uitwerking van de begroting zeer kritisch blijven volgen. Waar nodig komen we met aanpassingen of voorstellen voor een beter en socialer Assen.

Voor de algemene beschouwingen van de SP in de eerste en tweede termijn.